Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Bez peněz

Číně a Kellnerovi s láskou

Premiérův nečekaný útok na Dalajlámu se náramně hodí nejbohatšímu Čechovi

Na čele žebříčku není žádné překvapení - nadále vede Petr Kellner.
Na čele žebříčku není žádné překvapení - nadále vede Petr Kellner. • Autor: HN

Škodlivý dalajlámismus, falešná móda Pussy Riot, ale také zhouba v podobě náboženství globálního oteplování – řada komentátorů se shodla, že ta dnes už dobře známá premiérova vyjádření ze strojírenského veletrhu měla především jednoho adresáta. Český prezident Václav Klaus je ve stejném myšlenkovém proudu doma a snaha vlichotit se do hradní přízně by dávala právě v dnešní situaci smysl. Prezident sabotuje Nečasovy daňové návrhy, skupinka „Klausových“ šesti zpupných poslanců může premiérovi potopit prakticky jakýkoli návrh. Je tu ale ještě druhé vysvětlení.


Vezměme vážně slova premiéra, že podpora Dalajlámy či Pussy Riot škodí českému exportu. Diplomatické kuloáry tvrdí, že Číňané si Čechům na styky s Dalajlámou skutečně několikrát stěžovali, ať už po setkání s tehdejším úřednickým premiérem Janem Fischerem v roce 2009, či naposledy při londýnské olympiádě, kdy se soukromě s Dalajlámou sešel český velvyslanec v Británii Michael Žantovský. Jak uvádí server Česká pozice, Žantovský si za to vyslechl „hodinový kartáč“ od samotného prezidenta při osobní schůzce. A z poslední doby do třetice: premiér Nečas prý žehlil letos v květnu česko-čínské vztahy při setkání s čínským premiérem Wen Ťia-paem na summitu v Polsku.

Co tedy bylo spouštěčem této „záchranné brzdy“ česko-čínského přátelství? O kolik miliard jsme kvůli obhajobě lidských práv přišli a které firmy na ní tratily? Pohled na statistiky ukazuje, že žádné z historických setkání českých politiků s Dalajlámou – konala se téměř co dva roky – nezpůsobil zaznamenatelný výpadek exportu. Po celých uplynulých dvacet let vývoz do Ruska i Číny stoupá, v případě Ruska byl nejvyšší dokonce v roce 2008, kdy Češi vyjednávali o Ruskem odmítaném radaru (viz sloupek Silvie Lauder). Přehledně to vše ukazují i server iHned.cz.

Namísto strachu z opakování minulých problémů je tak na stalo podle všeho nová hrozba. Jaké exportní plány tedy dokázaly tak suverénně převálcovat dosavadní linii české podpory lidských práv? Premiér nad úvahami o konkrétním ohrožení kroutí hlavou a tvrdí, že mu jde o obecné „házení klacků pod nohy“ jakékoli české firmě. A opakuje, že právě Čína a Rusko patří k zemím, na které by se měla česká ekonomika přeorientovat z dnešní stagnující Evropy.

To ale jako vysvětlení nestačí. Nad potřebou udobřování dnes totiž kroutí hlavou i předáci samotných firem. Ať už šéf Asociace exportérů Jiří Grund či místopředseda svazu průmyslu a dopravy a bývalý předák v Číně mimořádně aktivní Škoda Auto (každá čtvrtá škodovka je vyrobená a prodaná tam) Radek Špicar. Většina zdejších podnikatelských osobností odmítá, že by pro svou expanzi potřebovaly právě Nečasova slova. Byznys se na nových trzích rozvíjí nezávisle na politice, či přinejmenším nikdo nepožaduje její dramatickou otočku.

Zběžné pátrání mezi zdejšími byznysmeny přesto rychle navádí na adresu firmy, které se slova o „dalajlámismu“ právě teď mimořádně hodí. Ostatně před pár měsíci si politickou „hradní“ podporu vzala dokonce na soukromou obchodní misi. K delegaci finanční skupiny PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera se kvůli vyjednávajících o uvedení českého kresleného seriálu Krteček v čínské státní televizi přidala první dáma Livia Klausová. PPF však v Číně rozhodně nejde jen o Krtečka.

Ten – u Číňanů mimořádně oblíbený – je podle všeho spíše jakousi vstupenkou ke kulturnímu dialogu obou zemí. PPF jde především o úvěry a její firmu Home Credit, která v minulých letech vyrostla v druhé zmiňované zemi Rusku do společnosti mezinárodního významu. PPF už do rozjezdu čínské odnože Home Creditu, nabízejícího spotřebitelské úvěry domácnostem, investovala zhruba 12 miliard korun. Jen za letošek má už 1,6 milionu nových zákazníků a očekává, že poroste minimálně trojnásobným tempem.

Svůj kreditní byznys PPF rozjela v Číně už v roce 2007, a byl to úspěch. Home Credit je jednou ze čtyř firem, která na poskytování tohoto druhu služeb dostala přímou licenci. Dosud je každopádně omezená na jediné město Tchien-Ťin, ve zbývajících čtyřech desítkách měst může používat lokální prostředníky. To je ale vše. Spotřebitelské úvěry jsou v Číně zcela panenský terén a vláda ho přísně reguluje.

Právě teď v posledních několika měsících však probíhají vyjednávání s čínskými úřady o tzv. velké čínské licenci, která by otevřela PPF vstup k podnikatelské bonanze v podobě 1,2 miliardy potenciálních přímých zákazníků. PPF tvrdí, že se při vyjednávání drží mimo českou politiku. Tomu se ale nechce příliš věřit. Bude bezpochyby dobré sledovat to, nakolik se stane z mise PPF a politiků skutečně společné úsilí. V jedné rovině už je partnerství jasné: právě PPF ohlásila sponzoring post-prezidentské kariéry končícího prezidenta Václava Klause.

Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte