0:00
0:00
Audit Jana Macháčka27. 4. 20094 minuty

K privatizaci ČSA, Žaludův plat a kdo "to" zavinil.

Astronaut
Jan Macháček Autor: ilustrace: Pavel Reisenauer

Vláda rozhodla o tom, že ruský Aeroflot - mezi jinými - nepostoupí do druhého kola privatizace Českých aerolinií. Oslovení ministři nijak nepopírají, že k rozhodnutí o vyřazení ruského podniku přispěly tajné zprávy tajných služeb a také skutečnost, že ruská firma je pod silným vlivem tamějšího státu, resp. vlády.

↓ INZERCE

Všichni, kdo se zaháčkování ruské firmy v české ekonomice obávali, si tedy mohou oddychnout. Doufejme však, že rozhodnutí vlády je tentokrát perfektně právně podloženo. Vzpomeňme totiž na příklad firmy Diag Human a na to, jaké důsledky pro stát mělo, že ministr označil firmu za "bezpečnostní riziko" bez naprosto neprůstřelných právních podkladů.

A že je ruská firma pod kontrolou státu? To přece od počátku všichni věděli, kdyby výběrové řízení bylo předepsáno tak, že zakazovalo účast firmy ovládané státem, musel by se Aeroflot včas plně zprivatizovat, nebo se do výběru vůbec nehlásit. Doufejme, že z toho nebude další arbitráž.

Vláda nyní bude vybírat ze dvou zájemců, Air France-KLMUnimex. Nebudeme-li brát český Unimex smrtelně vážně, zbývá nám jediný vážný favorit a to francouzsko-holandská firma, jeden ze světových gigantů. Lze tedy čekat, že tento jediný favorit, bude nyní tlačit na výrazné snížení ceny.

Na to, že se aerolinie podaří letos prodat, bych si tedy zrovna nevsázel.

Ještě je tu jedna zajímavost. I kdyby se firmu letos prodat podařilo, nemusí to vůbec znamenat, že její existence je na dlouhou dobu garantována nebo, že v ní nový vlastník musí zůstat dlouhou dobu.

Air France-KLM je dnes jedna z nejlépe řízených firem na světě, s dobrými výsledky. To se všechno v dnešní zrychlené době může snadno změnit. Před lety na tom byla Air France špatně, za několik let na tom může být špatně znova. Kdysi prestižní SwissAir skončil na smetišti dějin.

Automobilka Fiat byla ještě před nedávnem mnohými odepisována. A dnes? Brzy koupí ChryslerOpel "jako bonus" k tomu. Zkrátka: každý chvilku tahá pilku čili "jednou si dole, jednou nahoře." Jen to střidání u pilky je rychlejší než dřív.

Ke kampani sociální demokracie, která se zastane těch, kteří "krizi nezavinili" mne napadlo, že je to heslo, které ČSSD asi poradili marketingoví experti z jiné země.
V Česku se totiž nenachází vůbec nikdo, kdo krizi zavinil. Kdybychom žili v takové Británii či USA, dalo by se diskutovat o tom, že v zemi existují kromě nevinných i viníci-bankéři, bažící po rychlém a krátkodobém zisku, pyšní matematici, co tvrdili, že dovedou zařídit bezrizikový svět bez recesí apod.

U nás se nikdo takový nevyskytuje. I kdyby si snad naši bankéři toužili hrát s toxickými úvěry, jejich matky by je k tomu nikdá nepustily. Naši bankéři i regulátoři se až dosud - tedy v poslední dekádě - chovali racionálně a zodpovědně, v rámci toho, co jim umožňovalo poznání.

Jak se často v auditu píše, vláda krizi podcenila, ale i kdyby ji nepodcenila, nemohla vymyslet zázraky, ani nic řádově jiného, než s čím nakonec přišla. Stejně tak je z druhé strany nesmyslné, obviňovat sociální demokraty z toho, že zaměřili investiční pobídky příliš na automobilový průmysl. Automobilového průmyslu je u nás tolik, protože k nám nejvíc chtěl.

Myslím, že toto lidé u nás vědí a nebudou si myslet něco jiného, i kdyby je stokrát někdo masíroval. Zkrátka i ten populismus musí být alespoň trochu přesný.

K půlmilionovému měsíčnímu platu pro šéfa drah Žaludu toto: znamená-li ten plat i osobní finanční zodpovědnost za špatná rozhodnutí (až se zase koupí nějaké Pendolino, které vysazuje lidi v polích), proč ne. Pokud smlouva Žaludu z takové zodpovědnosti vyvazuje, je to smlouva špatná.

Spíše by mne ale zajímalo, co si Žaluda myslí o dvou věcech. Proč totiž dráhy opět prodaly reklamní prostor komunistické straně s jejími třešínkami a proč na Hlavním nádraží, kde je kvůli rekonstrukci prostor pro cestující stále menší, zabírá nejvíc místa černá ohrada s hracími automaty.

Mimochodem: zůstanou-li herny i na rekonstruovaném nádraží, můžeme se rozloučit s představou, že by pražský Wilsoňák mohl kdykoli poskytovat civilizované zázemí pro cestování.

P.S.
Čtenáře auditu laskavě upozorňuji, že budu osm dní v USA a audit se po tu dobu může objevovat na serverech s o něco menší přesností, než na kterou jste byli doposud zvyklí.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].