Změny v Tróji
Ředitel pražské zoologické zahrady Petr Fejk na konci měsíce ve své funkci končí a toto rozhodnutí se náramně hodí pražskému radnímu pro kulturu Milanu Richterovi. Ten do své funkce totiž nastupoval se slibem, že v Tróji vznikne superinstituce spojená z Trojského zámku, botanické a zoologické zahrady. Právě Fejk dlouhodobě proti tomuto kroku bojoval, teď však z boje odchází.
Pražští radní se záměrem sloučení botanické a zoologické zahrady už souhlasili a zastupitelstvo dostane tento návrh na stůl pravděpodobně v listopadu, tedy až v době, kdy bude pražská zoo bez ředitele. Dosavadní mediálně známý ředitel Petr Fejk po dvanácti letech ve funkci odchází do New Yorku jako ředitel tamního Českého domu a město s výběrem Fejkova nástupce zatím nijak nespěchá. V současné době oslovuje personální agenturu, která bude vhodné osoby hledat. „S rozhodnutím bych rád počkal až na nového ředitele zoologické zahrady,“ odpovídá radní Milan Richter. Rada města mu však uložila předložit návrh zastupitelstvu už během několika týdnů.
Pražský magistrát si od sloučení slibuje úsporu, zatím ji však konkrétně vyčíslit neumí. V těchto týdnech sice zasedá odborná komise složená ze zástupců všech institucí, zkušenost však říká, že si každá ze stran výsledky vyloží po svém, podobně jako u personálního auditu, který ve jmenovaných institucích proběhl v loňském roce. Ten město prezentovalo jako důkaz pro svůj postoj a pro budoucí úspory, mluvčí zoologické zahrady Vít Kahle však nesouhlasí: „Podle nás tento personální audit sloučení ani nevyvrátil ani nedoporučil, protože není jasné, jestli by sloučení bylo efektivní.“ Jak botanická tak zoologická zahrada si v posledních letech vytvořily svůj vlastní image, který by podle výsledků auditu mohl sloučením utrpět.
Někteří zaměstnanci jmenovaných institucí mluví o plánovaném Disneylandu a bojí se o svém nesouhlasu otevřeně mluvit: „Pokud vám řeknu, že nesouhlasím, ztratím zítra práci.“ Odpůrci tohoto kroku se také obávají, že novou organizaci bude řídit manažer s ekonomickými znalostmi a ne odborník, který by obě části spravoval spravedlivě. Marketing by se tak mohl soustředit pouze na reklamu atraktivních částí organizace. „Botanická zahrada bude v oslabení, protože ji navštěvuje méně lidí,“ píše kurátor botanických výstav Pavel Sekerka.
Sloučení botanické a zoologické zahrady proběhlo už v Plzni a první pohled potvrzuje, že zvířata jsou větším reklamním lákadlem než rostliny, které v mediálních prezentacích téměř chybí. Sloučení by tedy sice možná mohlo ušetřit na personálních a technických nákladech, hrozí však snížení návštěvnosti jednotlivých oblastí. Rovnice tedy vychází stejně.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].