Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Agenda

Nelikvidujme řidiče! Senátorům se nelíbí odstup 1,5 metru pro cyklisty

Dva senátní výbory hlasovaly proti novele zákona, vadí jim vysoké pokuty

Velká jarní cyklojízda; ilustrační foto • Autor: HN, René Volfík
Velká jarní cyklojízda; ilustrační foto • Autor: HN, René Volfík

Nové nařízení, podle kterého by řidiči aut museli při předjíždění cyklistů udržet povinný boční odstup 1,5 metru, narazilo v Senátu. Nové paragrafy schválila v dubnu sněmovna. Ve středu se však postavily proti dva senátní kluby, hospodářský a ústavně právní. Finální hlasování v Senátu je na programu příští týden.

„Chovejme se k cyklistům slušně, ale nelikvidujme řidiče,“ říká ke zdůvodnění zamítavého postoje většiny členů svého klubu šéf senátorů ODS a TOP 09 Zdeněk Nytra. Podle něj by nové pravidlo mohlo komplikovat plynulost silničního provozu, kdy by například na užších vedlejších vozovkách neměla auta či traktory jak novou normu dodržet. Jako hlavní námitku však zmiňuje vysoké sankce: porušení pravidla je trestáno odebráním řidičského průkazu na půl roku a přičtením sedmi bodů.

Právník a rekreační cyklista Tomáš Kindl, který změnu zákona připravil coby svou občanskou iniciativu a 1,5 roku za ni v parlamentu lobboval, považuje odpor Senátu za nepochopení záměru. Tvrdé sankce za nebezpečné předjíždění jsou v pravidlech silničního provozu už dnes, novela na nich nic nemění – jen kvantifikuje, že za bezpečný odstup je považováno právě 1,5 metru. Stejná mez je uzákoněna i v jiných evropských zemích.

Nemít ji podle Kindla znamená, že si bezpečný odstup každý může vyložit po svém a cyklisté jsou tím pádem vystaveni ohrožení. „Hlavní pro nás nejsou sankce, ale edukace a prevence,“ argumentuje Kindl, podle něhož jde zastáncům změny hlavně o to, že půldruhý metr bude brán za přesnou normu, o které se učí už v autoškole a kterou budou mít řidiči nově v paměti - což se prý mimochodem už letos díky veřejné diskusi o novém ustanovení děje.

Podle Nytry by nové paragrafy mohly mít větší šanci, pokud by sankce nebyly tak tvrdé. A podle Kindla existuje pro takový případ ústupová varianta, že by někdo v Senátu navrhl pozměňovací návrh, který by přeřadil rizikové předjíždění cyklistů mezi paragrafy s menším postihem. Kindl dodává, že nižší postihy tak jako tak zavádí jiná, vládní novela pravidel silničního provozu, ale tu už kvůli přetížení parlamentu nestihne sněmovna nejspíš do voleb projednat.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].