Sněmovnou prošla ochrana cyklistů, v zákoně bude odstup při předjíždění
 
Velká jarní cyklojízda.
Velká jarní cyklojízda; ilustrační foto • Autor: HN, René Volfík

Poslanci odhlasovali po několika odkladech důležitou změnu pravidel pro předjíždění cyklistů. V zákoně bude nový paragraf, podle kterého budou muset řidiči udržovat mezi autem a kolem boční odstup minimálně 1,5 metru. V úsecích, kde je povolená maximální rychlost 30 km/h, bude platit minimální odstup jeden metr.

Pro novinku hlasovalo 67 z přítomných 102 poslanců napříč všemi stranami. Poslanci SPD se zdrželi, proti bylo jen pět zákonodárců ANO a zástupkyně komunistů. Účinnost zákona je navržena od července.

Reklama
Reklama

„Čekal jsem, že to bude napínavější,“ prohlásil Tomáš Kindl, právník a rekreační cyklista, který nový paragraf sepsal a rok a půl za něj jako řadový občan mezi poslanci lobboval - podobně jako když před lety pomáhal s prosazením zákazu kouření v restauracích.

Rozhodující podle Kindla bylo, že se na stranu zákona přiklonil váhavý klub ANO. V něm byli jak odpůrci, tak stoupenci, podle Kindla ale pomohlo, že na klubu ANO se za cyklisty postavil osobně premiér Andrej Babiš. Kindl lobboval předtím i u něj a Babiš mu podporu slíbil.

Za poslance změnu navrhl Petr Dolínek z ČSSD se skupinou dalších poslanců a poslankyň z různých stran. Odpůrci argumentovali hlavně tím, že na úzkých silnicích zhorší průjezdnost pro auta. Šéf dopravní policie Jiří Zlý v březnu při debatě na hospodářském výboru sněmovny také varoval, že policie bude těžko novou normu vymáhat.

Čtěte také: Proč ředitel dopravní policie nemá rád cyklisty

Podle stoupenců nového řešení, zkopírovaného z platné legislativy v Německu, Francii nebo ve Španělsku, zákon naopak teprve nyní začne dávat smysl. Už teď je v něm pro automobilisty povinnost udržovat od cyklistů bezpečný odstup, ale ten není nijak definován. Kindl vidí hlavní přínos v prevenci:  povinnost je nyní jasně definována a agresivní řidičům zmizí volnost pro benevolentní výklad.

„Metr a půl bude povinnost, o které se bude mluvit, řidiči o ní budou vědět, bude součástí pravidel silničního provozu, bude se učit v autoškole. To je za mě nejdůležitější,“ míní. Nic ale nebrání policii, aby odstupy sama aktivně hlídala – například pomocí kamer v policejních vozech. S vlastními kamerovými záznamy se na policii teoreticky budou moci obracet i sami cyklisté.

Povinný odstup prošel jako jeden z bodů komplexnějšího návrhu, zahrnujícího i další změny pravidel silničního provozu. Nově bude mít policie možnost nechat odtáhnout vozidla, která stojí na chodníku, což dnes jde jen v situaci, kdy přímo překážejí.

Jiná nově odhlasovaná úprava říká, že „osoba, která se může aktivně podílet na jízdě vozidla“, nesmí být přepravována pod vlivem alkoholu, což je opatření zaměřené na pivní šlapací vozítka, oblíbenou atrakci turistů v Praze. Další změna pak umožní sanitkám a jiným vozidlům integrovaného záchranného systému jezdit i bez majáku stejně rychle jako normálním vozidlům, což nyní nejde, protože se na ně vztahovala omezení jako na auta o hmotnosti přes tři a půl tuhy.

Pro celý soubor opatření hlasovalo 85 ze 103 přítomných poslanců. Šlo o závěrečné, třetí sněmovní hlasování. Návrh nyní posoudí Senát, kde by vzhledem ke konsensu ve sněmovně nemuselo dojít ke komplikacím. Pokud by zákon blokoval prezident, sněmovna by k jeho přehlasování potřebovala nadpoloviční většinu hlasů.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na web@respekt.cz.
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.

Jiří Nádoba

redaktor, fokus

nadoba_g6mmo
Přečtěte si více článků od tohoto autora/autorky. Napsal/a jich celkem 888

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte