Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda

Reklama

Často hledáte, jak…

Vzdělávání

Za národ nevzdělanější

Debata o státní maturitě dokládá mylnost našeho konceptu vzdělávání

Autor: HN, Martin Svozílek
Autor: HN, Martin Svozílek

Státní maturity dopadly letos o něco hůř než loni. Názor, jak ten nemilý problém řešit, je téměř jednotný. Jako první ho vyslovil ministr Chládek a opakují ho ředitelé, učitelé, novináři i zástupci zaměstnavatelů. Máme moc lidí na maturitních oborech: mnozí tam nepatří, nepusťme ty slabé na školy s maturitou, stačí jim učňák a maturitní výsledky se zlepší.

Dokonalá absurdita. Ministr školství spolu s učiteli a řediteli škol se dožadují národa nevzdělanějšího. To je v evropském kontextu opravdu kuriozita. Státní část maturity – myslím testy a písemky – v současné podobě ověřují jen o málo víc než elementární funkční gramotnost. Porozumět textu, základně se domluvit v cizím jazyce, snad jen matematika je o něco náročnější.

Když říkáme, že máme moc maturantů, myslíme tím, že ještě větší část dospívající populace nemá dosahovat ani gramotnosti umožnující základní orientaci v moderním světě? Na učiliště u nás chodí třetina středoškoláků - v Evropě jsou jen dva státy s tak vysokou mírou vyučených. Opravdu jich máme mít víc? Má to být třeba polovina dospívajích? Vážně si myslíme, že jsme nejnevzdělavatelnější evropský národ?

Státní maturita stála a stojí hodně peněz a střední školy nijak nezlepšila. To není výtka, nic takového ani udělat nemohla. Jejích přínosů není mnoho, ale jeden jasný vidím. Tím, že jeden a ten samý test dělají všechny střední školy, ukazuje se jasně, že jeden segment škol - gymnázia - má neúspěšnost u maturity tři procenta a jiný - nástavbové studium - až 50 procent. Vzdělávací systém se zjevně rozpadá na několik zcela nesouměřitelných částí a my neděláme zatím nic pro to, aby to tak nebylo.

A když státní maturita jako kontrolka v autě svítí červeně, co navrhujeme? Ustřihnout kontrolku. Rozdělit maturitu na různé maturity – pro průmyslovky, gymnázia a učiliště a část lidí nepustit k jakékoli maturitě. Ano, kontrolka možná začne svítit zeleně, ale opravdu si někdo myslí, že kvůli tomu bude tento národ vzdělanější? Nezůstala náhodou půlka auta i s motorem někde daleko vzadu na silnici?

V moderním světě nejde o papír, ale o reálné schopnosti. Mezinárodní srovnání vzdělanosti dospělých (PIAAC) se vůbec nezabývá tím, kdo má jaký diplom, ale tím, co kdo umí. Takže pokud ve snaze „vylepšit“ maturitu omezíme části populace přístup ke vzdělávání, za pět deset let se nám to neomylně vrátí. Budeme se zase divit, jako se pravidelně divíme nad výsledky PISA? Letošní státní maturita signalizuje, že máme problém. Tak řešme problém, a ne neposkvrněnost maturitního vysvědčení.

Debatu o tom, co říkají letošní výsledky státní maturity, si můžete poslechnout i v rozhovoru Daniely Drtinové v DVTV.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].