Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Prezidentské volby

Jinak než minule

Sociologové jsou opatrní, ale průběh kampaně, data i situace z roku 2018 naznačují, že k vítězství má blíže Petr Pavel

Komu ve druhém kole připadnou hlasy pro kandidáty, kteří z prezidentského klání vypadli? To je zásadní otázka, kterou nyní řeší kampaně obou finalistů prezidentských voleb – ale i samotní voliči. Oba soupeři samozřejmě napnuli veškeré úsilí, aby je přilákali na svou stranu. Signálů máme dost, ale předvídat, jak by mohlo dopadnout druhé kolo po prvním týdnu kampaně, je velmi ošemetné. Sociologové zatím stále vycházejí z nálad voličů těsně po prvním kole, nová data se sbírala teprve během minulého týdne – a celkové závěry budeme znát až na začátku tohoto týdne (tedy po uzávěrce Respektu). Přesto můžeme už nyní sledovat několik trendů, které mohou být pro výsledek druhého kola klíčové.

Zásadním faktorem je podle specialistů volební účast. Ta už podle sociologů nemůže být o moc vyšší, než byla v prvním kole. Nicméně není to úplně nemožné. Oproti druhému kolu prezidentských voleb v roce 2018, kdy se Miloši Zemanovi povedlo přivést nové voliče k volebním urnám, se letos v lednu počet příchozích výrazněji nenaplnil na dvou místech – částech Zlínského a Jihomoravského kraje.  „Ani v jednom z těchto krajů zásadně nebodoval Andrej Babiš ani Petr Pavel, takže tam leží několik desítek tisíc hlasů na zemi,“ říká ředitel STEM Martin Buchtík. Ihned dodává, že právě v této oblasti se nejvíce lidí označuje za věřící a může to vysvětlovat, proč Andrej Babiš v kampani zdůrazňuje, že pravidelně chodí do kostela. Pokud zůstaneme u něj, ve hře jsou z jeho hlediska ještě voliči kandidáta SPD…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 53 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].