Výtvarné umění
A pak přišel Mengele. Jak se ambiciózní galerista Jan Třeštík zapletl s politiky
Příběh, kvůli kterému si vyslechl rozsudek o osmiletém vězení, je i v rámci občas bizarní disciplíny, již dnes představuje obchod s výtvarným uměním, docela divokou hrou
V kanceláři šéfa karlínské Hauch Gallery stojí o zeď opřené nenápadné plátno. Zachycuje dívku sedící v panelákovém bytě před hořícím monitorem. Obraz je zarámován do obyčejných dřevěných latěk, jde ale o mimořádné dílo, které by tu člověk v souvislosti s aktuálním zemětřesením kolem této soukromé galerie možná nečekal. Osamělý večer II v roce 2007 namaloval uznávaný český výtvarník Josef Bolf a začátkem letošního června ho v aukční síni Arthouse Hejtmánek koupil za 1 054 000 korun (zatím nejdražší současné umění prodané letos v tuzemské aukci) právě majitel Hauch Gallery Jan Třeštík.
O dva měsíce později, konkrétně první zářijovou středu, měl třiačtyřicetiletý galerista, kulturní manažer a podnikatel úplně jiné starosti: ten den totiž dostal u soudu osm let za zpronevěru jiného obrazu. Zatím nepravomocné rozhodnutí Městského soudu v Praze vyvolává otázku, proč se galerista místo získávání financí na náročné odvolávací řízení naopak peněz zbavuje.
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.
Odemkněte si všech 40 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.
Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].