Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Na pozvání

Máte tupou sekeru

Autor: Jan Trnka
Autor: Jan Trnka

Na pozvání Petry Hůlové jsem se v Praze nedávno zúčastnila literárního semináře, ve kterém se analyzovaly knihy českých autorů přeložené do angličtiny. Poté si příslušného autora pozvali na debatu. Semináře se účastnilo pět amerických studentek z různých univerzit ve věku 20–23 let. Po počátečním ostychu začaly padat otázky, některé běžné, některé překvapivé. Jedna ze studentek se tak třeba zeptala, proč se hlavní postava mého románu ve vypjatém okamžiku zdekuje, místo aby svou dívku zachránila před znásilněním. Koktala jsem něco o autenticitě postavy, jejím přirozeném vývoji a plastičnosti textu. Postavy se přece nechovají jako superhrdinové, pravila jsem a zdálo se mi, že na mě studentky hledí v úžasu.

Po semináři Petra Hůlová zmínila, že když na seminář přišel Marek Šindelka, tak ho studentky hodinu grilovaly za to, že jeho postava jedoucí vlakem myslí na poprsí dívky, která s ním sedí v kupé. Ne snad proto, že by pohled postavy ztotožňovaly s autorem, ale proto, že „mají objektivizace ženy v jakékoli podobě po krk“. A že je tento úhel pohledu v literatuře již vyčerpaný a zastaralý. Některé z nich dokonce používají i tzv. Bechdelové test, kterým se měří zastoupení žen v kulturních dílech, zejména filmu a beletrii. Pro naplnění kritérií testu musejí být v díle zastoupeny nejméně dvě ženy a bavit se spolu o něčem jiném než o mužích.

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 51 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].