0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Agenda21. 3. 20213 minuty

Kdo to zaplatí?

Zadlužená a covidem vyčerpaná Černá Hora žádá o pomoc se zakletou dálnicí

Na mapě všechno dává jasný smysl. A to i pro Čechy – kdyby plánovaná dálnice už stála, měli by novou cestu k Jadranu. Na pobřeží Černé Hory, které je v mnohém zajímavější než to chorvatské, by šlo autem dojet přes Srbsko za noc. Jako dnes do Splitu. První úsek nové autostrády napříč Černou Horou už měl stát loni.

Jenže kvůli průtahům nejspíš nebude ani letos – a i kdyby, jde jen o prvních 40 kilometrů v horách ve vnitrozemí. Po sedmi letech od schválení stavba přináší malé balkánské zemi víc škody než užitku a její nová vláda teď hledá způsob, jak ze šlamastyky vybruslit.

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Vicepremiér Dritan Abazović minulý týden vznesl na slyšení před výborem Evropského parlamentu žádost, aby Unie pomohla jeho zemi se splácením a „ukončila čínský vliv“. Dálnici totiž staví a financují čínské státní firmy. Na ně padla volba v roce 2014 po tři roky trvajících marných jednáních o půjčce z fondů EU. Ta nevyšla kvůli ekonomice (při dnešním provozu se investice těžko kdy vrátí), svou roli ale hrál i špatný geopolitický odhad. Dálnice je pro mnohé v Černé Hoře věcí národní cti, a když pro ni neměla pochopení Unie, Čína ráda zaskočila.

Čína má v zástavě kus jejího území, pokud Černá Hora nebude splácet.

Čína nabídla na začátku odklad splátek, první platba připadá na letošní rok. Jenže do toho už tak předluženou Černou Horu tvrdě zasáhl koronavirus. V úmrtnostních tabulkách patří k nejhorším zemím na světě a její ekonomika je těžce v útlumu kvůli…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc