0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Komentáře5. 1. 20204 minuty

Na železnici dějí se věci

U vlaků má konkurence stejný smysl jako všude jinde

Autor: ilustrace: Pavel Reisenauer

Jeden z pěti hlavních odkazů na webu bavorské správy železnic se jmenuje Wettbewerb. Česky konkurence. S ní mají u západních sousedů bohatou zkušenost. Se soutěžemi, v nichž si regionální vláda vybírá pro obsluhu dotovaných tratí nejlepšího dopravce, se v Bavorsku začalo už v roce 1996. Počet ujetých kilometrů mezitím vzrostl o dvacet procent, počet cestujících o padesát. Státní pokladnu to vše stojí stejné peníze jako na začátku, protože soutěže vymáčkly z dopravců reálnou cenu a donutily je i ke zlepšení služeb. Není divu, že bavorský plán počítá s rozšířením soutěží do dvou let na celou tamější síť.

To, co se v Bavorsku osvědčilo, stojí na triviálním a mnohokrát ozkoušeném principu konkurenčního boje. Česko se soutěžemi na méně frekventovaných tratích dlouho váhalo, už se ale začíná soutěžit i tady. Na hlavních ziskových tazích Praha–Ostrava nebo Praha–Brno už jsou soukromí dopravci pár let běžnou věcí, nynější změna se však týká zbytku sítě, kde se jezdí v 99 procentech se státní nebo krajskou finanční podporou.

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Soutěž probíhá o to, kdo dokáže obsloužit cestující a na dotacích si řekne o nejmenší částku. Nováčci na pár vybraných tratích vyjeli před Vánoci s nástupem nového jízdního řádu. Problémy s tím spojené přivedly mnohé cestující či pozorovatele k pochybnostem, jestli má konkurence vůbec nějaký smysl a zda dřív v časech monopolu nebylo lépe. Nebylo.

Česko mohlo mít nynější porodní bolesti za sebou už před deseti lety. Ovšem kraje – tehdy téměř kompletně pod…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc