Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Společnost Od věci

Co všechno vlastní Agrofert aneb Čárový Andrej

S vývojářem Martinem Vytrhlíkem o aplikaci Bez Andreje

Martin Vytrhlík
Guru přes čárové kódy. (Martin Vytrhlík) • Autor: Matěj Stránský

Od věci je pravidelná rubrika týdeníku Respekt.  Pokud podobné články oceňujete a chcete je číst pravidelně, staňte se naším předplatitelem.

 

Reklama
Reklama

Když s mobilní aplikací Bez Andreje naskenujete čárový kód třeba u jogurtu či párku, jednoduchá grafika vám ukáže, zda výrobek v regálu byl, či nebyl vyroben některou z firem holdingu Agrofert. „Nechci nikoho nabádat, aby Agrofert bojkotoval. Jestli si člověk zboží koupí, nebo nekoupí, je samozřejmě na každém,“ komentuje svoji aplikaci, kterou si už stáhlo více než 180 tisíc lidí, vývojář Martin Vytrhlík (33).

Dá se dnes v České republice vůbec nakupovat bez Agrofertu?

No, úplně jednoduché to není. Záleží také na tom, do jaké hloubky chcete jít.

Co tím myslíte?

Pokud se v širším měřítku začnete pídit, zda ten či onen produkt vznikl v Agrofertu nebo díky jeho subdodávkám, zjistíte, že pokrývá skoro vše. Zboží v supermarketech je pouhým malým fragmentem celého impéria, čítajícího více než 250 subjektů z oblasti chemie, zemědělství, potravinářství, dopravy, dřevařství atd.

Takže nejde jen o nakupování potravin.

Uvedu jednoduchý příklad – řepkový olej, jehož je Agrofert největší producent. Ten se přidává jako aditivum do pohonných látek, takže pokud jste zemědělec a máte traktor, nevyhnete se tomu jezdit na bionaftu a stejný případ představují hnojiva, která se v zemědělství běžně používají. Obchodní aktivity premiéra pokrývají kromě médií také třeba zdravotnický byznys.

Proč by mělo zákazníkům vadit, že výrobky z premiérovy dílny jsou všude? Nestačí argument, že trh si to prostě žádá?

Nemám problém s tím, pokud díky obchodnímu umu někdo něco vlastní a vydělává si miliony. To, co mi vadí, a zcela zásadně, je propojení byznysu s politickou mocí a s tím související konflikt zájmů. A v tomto případě obrovský. Až do aféry s Čapím hnízdem jsem si ani já podobně jako většina neuvědomoval, kolik toho onen člověk, který tvrdí, že o žádný konflikt zájmů nejde, vlastní.

Proto jste se do vývoje aplikace před dvěma lety pustil?

Zrálo to ve mně delší dobu, a protože jsem programátor, volba byla jasná. V každém případě vznik aplikace je primárně mým osobním vyhlášením nespokojenosti se stavem, o kterém jsem mluvil.

Takže něco jako osvěta?

Chtěl jsem upozornit na to, o jak velké množství výrobků jde. Přičemž je jasné, že pokud si někdo zboží nekoupí, je to hlavně symbolické gesto. Nejde o to bojkotovat Babiše. Jde o to myslet na důsledky faktu, že tohle vše má v rukou politik.

Jak jste dohledával to, co je Babišovo? Prý jste se díky tomu stal něčím jako guru přes čárové kódy.

Je pravda, že jsem do toho musel proniknout. Čárový kód, tzv. EAN o třinácti číslicích, je ale poměrně jednoduchá věc. Šlo o to přijít v praktické rovině na trik, jakým způsobem klasifikovat aspoň 95 procent zboží z Agrofertu. Nakonec aplikace vznikla doslova za pár hodin.

Pozná aplikace každý výrobek?

Občas se vyskytne nějaký háček. Některé zboží je třeba vyráběno přímo pro řetězce a čárový kód označuje řetězec, ne firmu, která produkt vyrobila. Nebo aplikace po spuštění nepřečetla kód premiérových novin, Lidovek a MF DNES. Kromě průběžné aktualizace se snažím podobné mouchy rychle vychytávat, periodika už samozřejmě rozpozná.

Není to trochu nerovný boj – aplikace Bez Andreje versus Agrofert?

Já to neberu jako boj s Agrofertem. Spíše jako – symbolický – boj s politikem miliardářem, takovým něco jako Batmanem, který o sobě tvrdí, že chce spasit svět, nebo aspoň tuhle republiku. Já však nevěřím, že člověk, který má hodně peněz, automaticky přichází o touhu chtít víc.

Ozval se vám někdo od premiéra? Umí občas takových věcí marketingově využít.

Ne, neozval. Byl jsem ale překvapený, kolik lidí se mě ptalo, jestli se nebojím, že na mě zaklekne finančák. To mě vlastně vyděsilo úplně nejvíc. Lidé jsou ochotni přijmout celkem automaticky fakt, že ministr financí a následně premiér úkoluje finanční úřad ve svůj prospěch.

Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte