Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Společnost Civilizace

S tykadly na střeše

Dráty nad silnicí možná zažijí renesanci – a s nimi i trolejbusy, které dnes mohou být částečně autonomní. Trolej by mohl pohánět i náklaďáky.

Trolejbus, Praha, Prosecká ulice
V kopci na trolej, na vrcholu se odpoutá a pojede na baterie. • Autor: Matěj Stránský

Kdysi obyčejná scéna, na kterou už většina Pražanů zapomněla: Z trolejbusu vystupuje řidič, bere do rukou žlutou tyč a ze střechy vozu stahuje „tykadla“ neboli sběrače elektřiny. V rukavicích zkontroluje uhlíky na jejich koncích, a buď je vymění, nebo tykadla vrátí zpět. Během zimy může takových sad uhlíků měnit i několik za den.

Trolejbus, který zastavuje u nové nabíjecí stanice zvané Dobudka na pražském autobusovém nádraží Palmovka, tak častou údržbu nepotřebuje. Trolejového vedení se dotýká jen občas – dokáže totiž jet i na baterii. Vůz, který představuje kompromis mezi elektrobusem a trolejbusem, dorazil do pražských ulic téměř půlstoletí poté, co byl v Praze v roce 1972 provoz trolejbusů ukončen. Jeho návrat upozorňuje na zajímavou otázku: prosadí se v budoucnu v hromadné dopravě lidí a nákladů spíše vozy na baterii, tedy plnohodnotné, „čistokrevné“ elektrobusy a elektrické náklaďáky, nebo právě „kříženci“ různého druhu?

Do vrchu na trolej

Rozjíždíme se zmíněným trolejbusem (kvůli jeho „obojživelnosti“ se mu říká parciální) směrem do Letňan. Jediným na první pohled patrným rozdílem oproti obyčejnému vozu MHD je obrazovka na stropě uprostřed, kde běží černobílé fotky z historie pražského provozu trolejbusů. A také hlasité pískání elektromotoru a měničů. Dvojice patnáctiletých kluků na zadní sedačce poznamenává, že „je to jak ve Star Treku“. Tahle omladina neměla možnost v Praze trolejbusy zažít a nevyzkoušela je nejspíš ani v jiném krajském městě, kde dosud…

I_obalka_R18_oprava
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům týdeníku Respekt.
Odemkněte si všech 41 článků vydání zakoupením čísla nebo předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

I. Zadejte své údaje a zvolte způsob platby

Předplatné bude automaticky prodlužováno. Funkci můžete kdykoli zrušit.

Rychlá online platba

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Máte dotazy ohledně předplatného? Neváhejte nás kontaktovat na predplatne@economia.cz nebo +420 217 777 888 (každý pracovní den 
od 7.30 do 17.00, mimo pracovní dobu je k dispozici záznamník).

Platbu kartou i on-line platbu zabezpečuje
Uvedené ceny jsou včetně DPH.

I_obalka_R18_oprava
Odemkněte tento článek
Získáte přístup ke všem 41 článkům z tohoto vydání.
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte