Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Společnost Výběr z webu

Pravidelný výběr ze světových médií na Respekt.cz

Dobíjení za jízdy

Až na švédské silnici spatříte zvláštní kovový pruh zabudovaný do asfaltu a připomínající jakousi futuristickou kolej, pak vězte, že neslouží tramvajím, ale autům. Umí dobíjet elektroauta za jízdy. Minulou středu byly otevřeny první dva kilometry nového typu silnice, který se má postupně rozšířit i do zbytku Švédska, informuje deník The Guardian.

Švédsko si dalo za cíl úplně se zbavit závislosti na fosilních palivech do roku 2030 – a aby toho dosáhlo, spočítalo si, že musí snížit emise v dopravě o 70 procent. Zavedení kolejí pro elektroauta k tomu má pomoci. První úsek silnice spojuje stockholmské letiště Arlanda s logistickým centrem na okraji města.

Reklama
Reklama

Napájení funguje na podobném principu jako závodní elektrická autodráha. Auto, které chce kolej využít a nabít se, má na podvozku speciální pohyblivou paži, jíž se napojí do sítě. Pokud bude chtít vozidlo předjíždět a opustit kolej, paže se automaticky odpojí. Elektrická silnice bude rozdělená na 50 sekcí, přičemž každá bude pod proudem pouze ve chvíli, kdy po ní bude přejíždět auto. Když auto zastaví, nabíjení se odpojí.

Systém napájení umí spočítat spotřebu připojeného auta, což umožní také rozložit náklady za spotřebovanou elektřinu mezi řidiče. Takzvané dynamické napájení má oproti nabíjení ze statických přípojek výhodu, že autobaterie jsou výrazně menší, což snižuje výrobní cenu auta. Cena silnice se pohybuje kolem milionu eur za kilometr. Švédské ministerstvo dopravy už vytváří plán, jak pilotní projekt rozšířit do dalších částí země.

Ředitel firmy eRoadArlanda, která silnici postavila, ujišťuje, že kolej je pro případné kolemjdoucí zcela bezpečná a nehrozí, že by elektřina z ní mohla někoho zranit. Na povrchu žádný proud není – a i v případě, že by se kolej zaplavila slanou vodou, na povrchu by bylo napětí pouze jeden volt. Podle ředitele firmy můžete po kolejích chodit bosí.

Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte