0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst
Agenda31. 3. 20187 minut

A co chcete slyšet vy?

Čeští voliči v síti kouzelníků marketingu

,
foto: Milan Jaroš
Co tak může štvát Mělník? (Marek Prchal, hlavní marketér Andreje Babiše)
Autor: Milan Jaroš

Příběh firmy Cambridge Analytica, která měla tajně nashromáždit privátní data o 50 milionech uživatelů Facebooku a manipulovat je pak v prezidentské volbě, vyvolal nervozitu na sociálních sítích po celém světě včetně Česka. Děje se něco podobného i tady? poletovala virtuálním světem zneklidněná otázka. Jak hluboce nám vidí do hlav političtí marketéři a co nakonec vlastně rozhoduje volby?

Je libo migraci?

↓ INZERCE

Čeští experti jsou zajedno, že snaha třídit voliče a cílit na různé skupiny přímým sdělením se hojně užívá i ve zdejších kampaních. Ale ke srovnatelně rozsáhlé manipulaci s daty jako v případě odhalené Cambridge Analytica v českých kampaních podle nich zatím nedochází. Díky menšímu počtu obyvatel a rozvrstvení aktivních uživatelů tvoří Češi na sítích jen pár názorových skupin. „Teoreticky by stačilo využít jen veřejně dostupné informace. Strany dnes ale dělají mnohem víc,“ říká Otto Eibl, sociolog zabývající se politickým marketingem na Masarykově univerzitě v Brně.

Většina politických partají a jejich marketingových stratégů získává podle lidí z branže informace o voličích v zásadě dvěma způsoby. Několik měsíců před volbami si u sociologických agentur objednají výzkumy veřejného mínění. Z nich se dá vyčíst politické naladění ve společnosti, volební preference nebo například odezva na jednotlivé straníky. Poslední dobou ale v rozpočtech politických stran představuje stále větší kus cílená analýza a propagace na sociálních sítích.

V Česku je nyní na Facebooku…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc