Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Politika Fokus

A co chcete slyšet vy?

Čeští voliči v síti kouzelníků marketingu

21A_jaros_varianta
Co tak může štvát Mělník? (Marek Prchal, hlavní marketér Andreje Babiše) • Autor: Milan Jaroš

Příběh firmy Cambridge Analytica, která měla tajně nashromáždit privátní data o 50 milionech uživatelů Facebooku a manipulovat je pak v prezidentské volbě, vyvolal nervozitu na sociálních sítích po celém světě včetně Česka. Děje se něco podobného i tady? poletovala virtuálním světem zneklidněná otázka. Jak hluboce nám vidí do hlav političtí marketéři a co nakonec vlastně rozhoduje volby?

Je libo migraci?

Čeští experti jsou zajedno, že snaha třídit voliče a cílit na různé skupiny přímým sdělením se hojně užívá i ve zdejších kampaních. Ale ke srovnatelně rozsáhlé manipulaci s daty jako v případě odhalené Cambridge Analytica v českých kampaních podle nich zatím nedochází. Díky menšímu počtu obyvatel a rozvrstvení aktivních uživatelů tvoří Češi na sítích jen pár názorových skupin. „Teoreticky by stačilo využít jen veřejně dostupné informace. Strany dnes ale dělají mnohem víc,“ říká Otto Eibl, sociolog zabývající se politickým marketingem na Masarykově univerzitě v Brně.

Většina politických partají a jejich marketingových stratégů získává podle lidí z branže informace o voličích v zásadě dvěma způsoby. Několik měsíců před volbami si u sociologických agentur objednají výzkumy veřejného mínění. Z nich se dá vyčíst politické naladění ve společnosti, volební preference nebo například odezva na jednotlivé straníky. Poslední dobou ale v rozpočtech politických stran představuje stále větší kus cílená analýza a propagace na sociálních sítích.

V Česku je nyní na Facebooku…

I_obalka_R14
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům týdeníku Respekt.
Odemkněte si všech 40 článků vydání zakoupením čísla nebo předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

I. Zadejte své údaje a zvolte způsob platby

Předplatné bude automaticky prodlužováno. Funkci můžete kdykoli zrušit.

Rychlá online platba

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Máte dotazy ohledně předplatného? Neváhejte nás kontaktovat na predplatne@economia.cz nebo +420 217 777 888 (každý pracovní den 
od 7.30 do 17.00, mimo pracovní dobu je k dispozici záznamník).

Platbu kartou i on-line platbu zabezpečuje
Uvedené ceny jsou včetně DPH.

I_obalka_R14
Odemkněte tento článek
Získáte přístup ke všem 40 článkům z tohoto vydání.
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.

Andrea Procházková

redaktorka, fokus

29872524_10208843909693312_4885752205986113782_o
Přečtěte si více článků od tohoto autora/autorky. Napsal/a jich celkem 331
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte