Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Společnost Rozhovor

David Vávra: I to hnusné bylo dobré

S architektem, hercem, průvodcem Šumnými městy a otcem u příležitosti jeho šedesátin

David Vávra
David Vávra • Autor: Matěj Stránský

Davida Vávru zná každý jako spoluzakladatele divadla Sklep, televizní tvář z Šumných měst, jako autora legračních básní. Jako architekta ale málokdo. K šedesátinám tak spolu s Galerií Jaroslava Fragnera uspořádal výstavu své architektonické práce a vychází mu kniha Běžet s domy. I v ní se ovšem veršuje: „Architektury se celý život nezbavíš. Nakonec náhrobek ti děti postaví.“

O práci architekta mluvíte jako o něčem velmi lehkém…

Ono to tak vypadá. Jenže potom musíte všechno učesat, na tom pracují moji kolegové. Jejich práce si vážím víc než toho, aby dům byl přesně podle toho, jak si ho vysním. Prostě domy absolutně neprožívám.

Můžete dát příklad?

Mám jeden takový z divadla v Kladně. Rád obkládám stěny kachličkami tří barev, které od podlahy buď tmavnou, nebo světlají – tady tmavly. Přišel obkladač a viděl, že má tři druhy dlaždiček, ale udělal je pruh po pruhu, normálně jako zebru. A udělal to dobře. Mám ho to nutit otloukat kvůli nějaké subjektivní estetice? Samozřejmě některé detaily jsou důležité, člověk nesmí cuknout, protože dům třeba stojí na nějakém principu. Ale to má každý dům úplně jinak – a možná i já s tím domem to mám pokaždé jinak. Evropská architektura obecně má velký problém s detaily, klade na ně hrozný důraz.

45E_foto GALERIE JAROSLAVA FRAGNERA
Divadlo v Kladně. • Autor: Filip Švácha

Vy jste však také trochu milovník všelijakých detailů, ozdob, legračních prvků. Třeba v hospodě Na Staré sokolovně v Podolí se sedí na švédských bednách.

U hospod je to ale něco úplně jiného než u domů. Starý Havel říkal, že má fungovat na čtvrt roku a pak to lidi přestane bavit. Tyhle hospody jsou navíc vždycky udělané na míru danému místu. Sokolovna je vybavená nářadím, sedí se na bednách, místo opěradla je kladina a stoly připomínají cvičební koně.

V Česku jste hodně mimo hlavní architektonický proud, který se drží neofunkcionalistické jednoduchosti, až přísnosti. Proč vlastně architekti u nás pořád odkazují na funkcionalismus, na třicátá léta, první republiku?

Protože byla jedním z nejšťastnějších období našich dějin v divokém 20. století. Tehdy obecný vkus skutečně formovala vzdělaná střední třída. Když jsme objížděli šumná města, nejkrásnější vila z doby před válkou většinou patřila učiteli, lékárníkovi, lékaři, tedy profesím, na které dnešní společnost kašle. Proč se s takovou pietou obnovují funkcionalistické interiéry? Protože mají řemeslnou kvalitu, je v nich kvalitní práce místního řemeslníka, nikoli plastový výlisek z druhé půlky zeměkoule. Nostalgie je v tom nepatrně.

Evropská architektura se vám zdá příliš zaměřená na detaily. Kde detaily tolik neřeší?

Jmenoval bych hned největšího brazilského architekta Oscara Niemeyera, který dokáže udělat úplně základní tvar domu, vychází prostě jen z logiky dané náplně. v podstatě velice jednoduše spočívá na zemi. Není s ní spojen nějakými rafinovanými nesmysly. Samozřejmě, jsou tam jiné podmínky, nejsou tam mrazy, změny teplot, takže si může dovolit stavět lapidárněji. Japonci zase všemu dokážou dát výtvarný obsah. Docilují toho úplně prostými prostředky, ovšem s hlubokým prožitkem. Na místě, kde by u nás poletovaly odhozené papíry na popraskaných betonech, v Japonsku je i na třech metrech čtverečních nasypaný písek, uhrabaný hrabičkami a tomu dominuje přesně umístěný kus kamene.

Dalo by se najít něco typického pro českou architekturu?

Asi ty poletující papíry ve veřejném prostoru a hned vedle přestříhaná pečlivost za valbou vlastního plotu.

 

Celý rozhovor v novém Respektu 15/2017: 

I_obalka_R15

Co je pod mediální tváří veselého chodce a objevitele architektury?

Rozděluje Divadlo Sklep porevoluční činnost jeho členů?

Jak vychovával děti?

Proč jim chybí bolševismus?

I_obalka_R15
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům týdeníku Respekt.
Odemkněte si všech 44 článků vydání zakoupením čísla nebo předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

I. Zadejte své údaje a zvolte způsob platby

Předplatné bude automaticky prodlužováno. Funkci můžete kdykoli zrušit.

Rychlá online platba

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Máte dotazy ohledně předplatného? Neváhejte nás kontaktovat na predplatne@economia.cz nebo +420 217 777 888 (každý pracovní den 
od 7.30 do 17.00, mimo pracovní dobu je k dispozici záznamník).

Platbu kartou i on-line platbu zabezpečuje
Uvedené ceny jsou včetně DPH.

I_obalka_R15
Odemkněte tento článek
Získáte přístup ke všem 44 článkům z tohoto vydání.
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.

Karolína Vránková

redaktorka

vrankova_s.jpg
Přečtěte si více článků od tohoto autora/autorky. Napsal/a jich celkem 1174
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte