Tvorba místa
Gion A. Caminada se pokusil zachovat kontinuitu v jednom pozoruhodném švýcarském sídle
Architektoničtí turisté objevili Švýcarsko už dávno. Není divu: jde o bohatou zemi s vysokou úrovní stavební kultury. Každoročně se tady odehrává spousta architektonických soutěží, fakulta architektury při ETH v Curychu má světový zvuk, precizní řemeslné zpracování detailů je předmětem závisti architektů ze všech koutů planety a dvojice Herzog & de Meuron má díky rekonstrukci Tate Modern v Londýně a především realizaci tzv. ptačího hnízda – olympijského stadionu v Pekingu – mezinárodní jméno. Kdo se vydá za architekturou přímo do Švýcarska, většinou kromě větších center Basileje nebo Curychu zamíří do termálních lázní ve Valsu v kantonu Graubünden, od držitele Pritzkerovy ceny Petera Zumthora. Jde o mimořádnou stavbu a několikahodinové koupání uvnitř i vně budovy patří k nezapomenutelným zážitkům. Lázně byly dokončeny roku 1996 a o pouhé dva roky později se dostaly na seznam památkově chráněných objektů. V mnoha zemích něco nemyslitelného. Také u nás zpravidla ještě po čtyřiceti letech od dokončení některých staveb vedeme diskuse, zda jsou již dostatečně prověřeny časem, aby mohly být na seznam kulturního dědictví zapsány a tím i chráněny.
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.
Odemkněte si všech 47 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.
Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].