Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Civilizace, Technologie

Když vám auto točí volantem

Elektronika v luxusních vozech čte dopravní značky, brání překročení rychlosti i nebezpečnému odbočení

66 A R33 2012 • Autor: Respekt
66 A R33 2012 • Autor: Respekt

Se skupinou novinářů se právě vracíme z Hamburku, cestujeme po dálnici zbrusu novým modelem Mercedes-Benz třídy E. Zbytek osádky zmohla únava, a tak za volantem luxusního vozu zkouším nové vymoženosti v oblasti bezpečnosti. Brzy shledávám, že éra chytrých aut, která dokážou řídit když ne sama, tak alespoň částečně sama, je (ne)bezpečně blízko.

Vůz je těmito technologiemi doslova nabitý. Neustále například monitoruje tzv. mrtvé úhly. To znamená, že chystáte-li se odbočovat do levého nebo pravého pruhu, auto vás samo varuje, pokud to není bezpečné. Buď vizuální signalizací – červeným trojúhelníkem v postranním zrcátku, anebo, pokud jste už zapnuli blinkr, i výstražným zvukovým upozorněním. Když řidič na výstražný signál nereaguje, auto dovede automaticky přibrzdit, aby zabránilo případné nehodě – to jsem ale samozřejmě nezkoušel.

Povinně proti smyku

Co jsem si však vyzkoušet mohl, byl asistent udržování vozu v jízdním pruhu. Ten prostřednictvím vibrací volantu upozorňuje, že jste přejeli přes postranní čáru – a následně vás sám vrátí do původní pozice. Je poměrně nezvyklé, když vám auto na dálnici samo točí volantem. Zkušenější řidiči by se mohli ohradit také proto, že někdy je třeba krajnici přejet právě kvůli bezpečnosti. Konstruktéři na to ale mysleli: pokud před přejetím do jiného jízdního pruhu otočíte volant, nebo dokonce spustíte blinkr, asistent reagovat nebude.

Tyhle dva příklady jasně ukazují, že dnešní auta, ač prozatím hlavně ta z vyšší cenové kategorie, začínají fungovat částečně automaticky. Výčet toho, co nyní takový moderní vůz dělá sám, pokračuje: upravuje světlomety, je schopen přečíst dopravní značky (například identifikovat omezení rychlosti) a ukázat je na displeji, případně se podle nich přímo řídit – upravit rychlost a podobně. Při zapnutí tempomatu udržuje nastavenou vzdálenost mezi vozy. Dražší, lépe vybavená auta umějí dokonce sama zaparkovat.

Převážná část těchto funkcí je zaměřena na bezpečnost a dovolit si je mohou zatím jen automobilky nabízející luxusní vozy, třeba Daimler či BMW. Jak je však vidět na funkcích typu ABS (protiblokovací systém), ASR (regulace prokluzu kol) nebo ESP (elektronický stabilizační program zabraňující smyku), které jsou v současnosti dostupné u čím dál levnějších vozů, nebude dlouho trvat, než se i běžná auta stanou bezpečnějšími. A to i díky legislativě, jež přiměla výrobce, aby systémy ABS a ESP začali montovat do většiny vozů.

V USA je totiž systém ESP povinný pro všechna auta od roku 2011. Evropská unie jej vyžaduje od 1. listopadu 2011 pro všechny nově homologované osobní automobily a lehké užitkové vozy. Od roku 2014 jím pak budou muset být vybaveny všechny vozy prodávané v EU. Důvod je jednoduchý: výzkumy ukazují, že moderní bezpečnostní systémy dokážou výrazně snížit nehodovost.

A co kdyby auta začala jezdit doopravdy sama? Staly by se nehody minulostí? Naprostou většinu jich zaviní lidský faktor. Počítače přitom reagují mnohem rychleji než lidé, nikdy se neunaví, neopijí ani nebudou agresivní. Aut stoprocentně řízených „robotem“ však zatím na světě jezdí jen pár a pouze zkušebně. Již ale padla důležitá bariéra – na běžné silnice pustila autonomní experimentální vozy Nevada (viz Respekt 24/2012), o podobném kroku uvažuje Kalifornie, Havaj, Oklahoma a Florida. V Evropě chystají autonomní vozy Daimler a Audi. Například nový Mercedes-Benz třídy S dokáže fungovat zcela samostatně do rychlosti 40 km/h. Automobilce jde údajně především o zajištění maximálního pohodlí během stání v dlouhých kolonách a zácpách.

Vnější airbag chrání chodce

Trochu jiným způsobem uvažují o bezpečnosti severské automobilky Volvo nebo Saab (ač už dnes obě ovládá čínský kapitál), jež jsou v tomto oboru dlouhodobě na špici. Důkazem je i systém vnějšího airbagu, který nedávno představilo Volvo. Jeho posláním je ochránit při nárazu nikoli posádku auta, ale chodce. V okamžiku, kdy radar a palubní počítač detekují neodvratnou srážku s chodcem, vystřelí air­bag zpod kapoty a rozprostře se vně kabiny přes celé přední sklo.

Konstruktéři nového volva mysleli i na zdánlivé maličkosti, jako je ikonka kávy, jež se rozsvítí v okamžiku, kdy počítač vyhodnotí, že řidič je unavený: příliš často přejíždí přes krajnici nebo středovou čáru. Jako doplňkovou výbavu nabízí Volvo už od roku 2008 v některých modelech zařízení, které pozná, zda šofér před jízdou pil. Je připojené přímo ke startéru, takže pokud řidič usedne do auta a „nafouká“, auto jednoduše nenastartuje.

Francie od června 2012 zavedla samostatný alkoholtester, ať už jednorázový – balonky či papírky prodávané na každé čerpací stanici – nebo pokročilejší digitální, jako povinnou výbavu pro všechna motorová vozidla vyjma mopedů. Ostatní evropské země se zatím k podobnému kroku neodhodlaly, spíše vyčkávají, jak se opatření ujme a jak se odrazí na nehodovosti. Pokud příznivě, není vyloučeno, že alkoholtester jako povinnou výbavu řidiče zavedou i další státy.

Autor je šéfredaktor magazínu www.hybrid.cz.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].

Text vyšel v Respektu 33/2012 pod titulkem Když vám auto točí volantem