Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Civilizace, Technologie

Achillova pata elektromobilů

Kvalitní baterie jsou klíčem k tomu, aby elektrická auta pronikla na silnice

Fosilní paliva během uplynulého století proměnila průmysl, obchod, dopravu i každodenní život lidí. Dnes jsme na prahu elektrifikace automobilů, která se nejspíš nevyhne ani Česku. První klasický elektromobil se u nás začne prodávat už příští rok v březnu, půjde o model Citroën C-Zero.

Klíčem k úspěšnému přechodu na elektřinu jsou však baterie, zdroj energie pro elektromotor. První baterii vynalezl Alessandro Volta už v roce 1800, ve druhé polovině minulého století však vývoj pokročilých akumulátorů poněkud ustrnul, mimo jiné právě díky dostupnosti levných fosilních paliv.

Teprve počátkem 90. let se situace začala měnit. Postupně se objevily baterie nikl-kadmiové, nikl-metal-hydridové a nejnověji také lithium-iontové. Tyto pokročilé typy jsou lehčí, menší a přitom se do nich vejde víc energie. Hodí se proto pro přenosnou elektroniku, ostatně za jejich příchodu zčásti vděčíme boomu přenosných počítačů, mobilních telefonů a jiných „gadgetů“.

Elektromobily, které se již dříve pokusily několikrát na trhu prorazit, ale nepodařilo se jim to, díky nové generaci baterií chytily druhý dech. Jako jedna z prvních se příležitosti chopila společnost Tesla Motors. Vzala běžné lithiové články pro notebooky a postavila z nich sportovní elektromobil Tesla Roadster, který na jedno nabití ujede téměř 400 km. Po připojení do běžné elektrické zásuvky jej plně dobijete za osmnáct…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 44 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].