![](https://respekt.mgwdata.net/84be26/2010/01/23471360_62_R02_zeh_n.jpg)
Zapomeňme na humanitní vzdělání, už není sexy
Německé děti mají potíže se čtením. V učebnicích mají zjednodušené verze známých textů, Astrid Lindgrenová je na průměrného osmiletého čtenáře moc. A studenti demonstrující za lepší studijní podmínky si už také nejsou tak jisti svou schopností číst.
Podle jednoho výzkumu univerzity v Dortmundu jen malý počet lidí dokáže přelouskat komplikovaný a abstraktní text, přičemž se nedá mluvit o lenosti, ale spíše o „intelektuální legastenii“. Mezi obyvatelstvem jsou dnes již čtyři miliony funkčních analfabetů. Písmena znají, ale mají problém přečíst si byť jen jednoduchý nápis.
![](https://respekt.mgwdata.net/0383f7/2010/01/23471370_62_R02_zeh_s.jpg)
Společenské priority
Nedávno jsem narazila na citát
Angely Merkelové
:
„Jen si na chvilku představte, že bychom se deset let čtyři hodiny týdně učili o těle – tedy tolik, kolik se učíme o německém jazyce a dějinách. Medicína jako hlavní předmět – vlastně proč ne, dámy a pánové, proč je učení čtení veřejnou věcí, ale učení se zdravému životu ne? Proč se tělo objeví jen na hodinách tělocviku, proč by nemohlo být v osnovách také to, jak zabránit bolestem hlavy, jak se vyhnout vzniku cukrovky, jak zdravě vařit nebo jak si zabandážovat lýtko?“
Ano, k čertu, proč ne? Teď se na chvíli soustřeďme. Že by byla bandáž lýtka méně významná než jazyk a…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu