Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Společnost Úspěch

Prolomit českou skepsi

23_R33_2009_n.jpg
23_R33_2009_n.jpg • Autor: Respekt

Webové stránky zmenpolitiku.cz umožní lidem vyjádřit se k politice

23_R33_2009_s.jpg
23_R33_2009_s.jpg • Autor: Respekt
Když stojí u své motorky, nevypadají jako muži, kteří se rozhodli udělat něco v tuzemsku skoro neuvěřitelného. Přesto to tak je. Tři přátelé – Rudolf Belec, Marek Jehlička Jan Kroupa – si řekli, že skoncují se stesky na zdejší politickou scénu, pro niž jsou často aféry jen jemným průvanem, a naopak se pokusí něco s tím udělat. Jejich web zmenpolitiku.cz se sice zcela rozběhne až počátkem září, nápad ale už teď posbíral víc než 4000 tisíce fanoušků na sociální síti Facebook, a to převážně mladých lidí.

Když bude zájem
Hlavní inspirací byla pro otce projektu proslulá „vajíčková válka“, při níž letos zjara chodili na mítinky ČSSD mladí lidé a házeli vejce po neoblíbeném stranickém bossovi Jiřím Paroubkovi. Idea měla úspěch a skupina Vejce pro Paroubka v každém městě získala na Facebooku kolem pětapadesáti tisíc fanoušků. „Těch lidí, kteří reálně házeli vajíčka, bylo možná pár desítek,“ popisuje kořeny nápadu podnikatel Rudolf Belec (42). „Zbylá většina často nesouhlasila se samotným házením vajec, ale chtěla dát najevo svůj nesouhlas s arogantním politikem. Když jsme viděli tu touhu lidí projevit a sdílet své názory, řekli jsme si, proč nejít dál – tedy od jednoho spontánně probuzeného tématu k pravidelnému mapování celé politické scény,“ doplňuje ho PR konzultant pro neziskovky Marek Jehlička (34).

Toto „mapování“ si trojlístek mužů doplněný o nejmenované a obětavé programátory a další pomocníky a pomocnice představuje následujícím způsobem: na zmíněném webu bude komentovat, glosovat a blogovat o politice a společnosti 150 osobností veřejného života od novinářů přes aktivisty až po akademiky. K jejich názorům se budou vyjadřovat okamžitě registrovaní uživatelé, a to nejen diskusními příspěvky, ale i vlastními komentáři a hlasováním.

„Názory návštěvníků webu na politické a společenské dění se budou neustále aktuálně proměňovat, budou sdílené a spoluvytvářené,“ říká Jehlička. Pokud nápad zaujme dostatečný počet lidí, mohl by mít i v názvu slibovaný vliv, tedy měnit české politické poměry. „Žádnému ze stranických sekretariátů se nebude líbit, pokud jejich vysoce postavený člen dostane od desítek tisíc lidí palec dolů, protože po úplatkářské aféře odmítá odstoupit,“ říká Belec. Popisuje samozřejmě ideální situaci, ale její proměna ve skutečnost nemusí být tak vzdálená, jak by se mohlo zdát.

Jakkoli Jiří Paroubek nazval házeče vajec a jejich příznivce „fašisty“, po průzkumech zachycujících jeho neoblíbenost u mladých lidí se on i celá ČSSD před podzimními volbami vydali na Facebook. Podobně tak ODS získala dobrovolníky lobbující za její modrý program přes stejnou sociální síť.

Sdílet, sdílet, sdílet
Jedním z hlavních zásad nápadu je sdílení a tvůrci se toho drží od samého začátku. „Na Facebooku jsme si nejprve otestovali názory lidí a jejich případný zájem. A požádali jsme je, aby navrhli pět osobností, které by mezi komentátory neměly chybět,“ vysvětluje Belec. Výběr autory nápadu mile překvapil – od herce Jaroslava Duška přes publicistu Britských listů Karla Dolejšího až po politoložku Vladimíru Dvořákovou. „Nakonec jsme dali dohromady sto padesát jmen s vyloučením politiků, ti budou mít možnost přispívat na stejné úrovni jako ostatní uživatelé webu, tedy v rámci svého profilu,“ říká Jehlička.

Teď už třetí měsíc společně se svými přáteli oslovují jednotlivé osobnosti a přesvědčují je, aby na web začaly pravidelně psát. „V okamžiku, kdy pro svůj nápad získáme padesátku komentátorů, tak to spustíme,“ říkají. A tato chvíle by ideálně měla nastat v září, aby si web svou roli vyzkoušel v nadcházejících parlamentních volbách. „Konkrétní příslib přispívat máme zatím od jednotlivců, třeba divadelního teoretika Justa nebo novináře Šídla,“ říká Belec. A věří, že ta nejexponovanější jména, jako bývalý prezident Václav Havel, se přidají až s nastupujícím úspěchem webu.

Až na Marka Jehličku, který se o projekt stará na plný úvazek, pracují zatím všichni ostatní zadarmo. Postupně by však chtěli financovat web z nejrůznějších grantů, později i z inzerce. Předpoklady by tady byly. Marek Jehlička i Jan Kroupa se dlouhodobě pohybují v neziskovém sektoru a zkušenosti s fundraisingem jim nechybí. První z jmenovaných je autorem řady publikací věnujících se nevládním organizacím, druhý stále pracuje jako konzultant a lektor PR pro neziskový sektor.

„Jde nám vlastně o úplně jednoduchou věc: otevřít prostor k diskusi a nabídnout lidem nástroje, jimiž lze dosáhnout změn,“ říká Marek Jehlička a sedá za kolegu na motorkářský tandem. Jedou za Janem Kroupou (33), překladatelem ze španělštiny a třetím tvůrcem projektu, aby dohodli poslední detaily. Zmenpolitiku.cz může začít.

Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte