63_schmidt_R33_2009_n.jpg
63_schmidt_R33_2009_n.jpg • Autor: Respekt

Naše budoucnost vypadá dobře. Na nejlepší nápady přicházejí lidé v největší nouzi

Doba mýtů neskončila, akorát že mýty dnes nemají vypravěče, a ty ekonomické zejména. Přitom za každým výrobkem se ukrývá stejně zajímavý příběh, jakým je mýtus o vzniku národa. Už při prvním pokusu dozvědět se víc o dějinách určitých výrobků nás ohromí zákonitosti úspěchu, jejichž společným jmenovatelem byla krize, bez níž by mnohé z toho, co nám ulehčuje život, neexistovalo.

1. Výrobek, který nikdo nechce, je první krok k úspěchu. Prvního dubna roku 1891 byla založena William Wrigley Jr. Company. Původně prodávala mýdlo, k němuž byl přibalen prášek do pečiva, což se těšilo veliké oblibě. Když se k prášku do pečiva začaly přibalovat žvýkačky, byly brzo populárnější než mýdlo a prášek do pečiva dohromady, a tak se výroba v této firmě bez sentimentality a obdivuhodně rychle přeorientovala na žvýkačky. Kdyby se byl býval prášek do pečiva lépe prodával, nikdy by nevyšla najevo poptávka po žvýkačkách. Tato chameleonská kvalita podnikání má v sobě cosi pohádkového.

Nokia by zřejmě neexistovala, kdyby setrvala u toho, že bude i nadále, tak jako v roce 1865, vyrábět papír a gumáky. Jednoho dne měli zřejmě všichni Finové dost gumáků, a tak začali vyvíjet autotelefony. Kdyby ve Finsku fungovala výkonná telefonní síť, mobily by tam jistě neměly takový úspěch.

2. Je třeba vytvořit problém, a potom vydělat…

2009_obalka_R33
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům týdeníku Respekt.
Odemkněte si všech 48 článků vydání zakoupením čísla nebo předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

I. Zadejte své údaje a zvolte způsob platby

Předplatné bude automaticky prodlužováno. Funkci můžete kdykoli zrušit.

Rychlá online platba

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Máte dotazy ohledně předplatného? Neváhejte nás kontaktovat na predplatne@economia.cz nebo +420 217 777 888 (každý pracovní den 
od 7.30 do 17.00, mimo pracovní dobu je k dispozici záznamník).

Platbu kartou i on-line platbu zabezpečuje
Uvedené ceny jsou včetně DPH.

2009_obalka_R33
Odemkněte tento článek
Získáte přístup ke všem 48 článkům z tohoto vydání.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na web@respekt.cz.
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte