Z kraje•10. 1. 2009•3 minuty
Staré, ale krásné
Účelnost a krása v jednom. Tak vidí vlakové nádraží v Ústí nad Orlicí 13 700 Čechů i cizinců, jež podepsali petici proti jeho demolici. Úřady to zatím vidí jinak. Budova stojí v cestě vysokorychlostnímu koridoru a její památková ochrana by šla proti veřejnému zájmu, říká ministerstvo kultury
![](https://respekt.mgwdata.net/64bb25/2009/03/20434420_2009-102-mobr-26bR03historickan.jpg)
![Fotografie: Nádraží nedáme. - Autor: EGP](https://respekt.mgwdata.net/98fa55/2009/03/20434410_2009-102-vobr-26bR03historicka.jpg)
Účelnost a krása v jednom. Tak vidí vlakové nádraží v Ústí nad Orlicí 13 700 Čechů i cizinců, jež podepsali petici proti jeho demolici. Úřady to zatím vidí jinak. Budova stojí v cestě vysokorychlostnímu koridoru a její památková ochrana by šla proti veřejnému zájmu, říká ministerstvo kultury. Veřejnost však zatím svůj zájem spatřuje spíše v zachování historického nádraží a pod petici místního patriota Martina Kadrmana přibývají stovky podpisů týdně.
Ne, ne, ne
Co je pro obdivovatele a odborníky původnost, přirozenost a historický kontext, to majitel budovy – České dráhy – považuje za zanedbanost, nefunkčnost a zpátečnictví. Přitom v posledních letech zaujalo vedení podniku k nádražím starších ročníků leckde vstřícnější přístup. Spojení moderního se starým se podařilo v Ostravě-Svinově a citlivě zrekonstruovány byly i nádražní objekty v pražských Dejvicích a Vršovicích.
Proč tedy tak rozhodný souhlas s demolicí ústeckoorlického objektu? Iniciátor protestní petice Martin Kadrman (24) je přesvědčen, že více než o koridor jde v skrytu o čistý byznys. „Stávající nádraží z roku 1874 nemá dostatečné prostory pro komerční využití. Kromě čekárny, pokladen, zázemí pro zaměstnance a restaurace se sem nic jiného nevejde. V novém objektu by vše bylo jistě jinak,“ domnívá se rodák z blízké vesnice Červená Voda Kadrman.
Samy…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu