Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Komentáře

Manipulovaná hra

Kdyby to člověk neviděl na vlastní oči, považoval by to za politický kýč. Fotografie německých a tureckých fanoušků, jak po semifinále na mistrovství Evropy slaví společně, jsou až příliš hezké. Příliš hezké, aby mohly být pravdivé.

Kdyby to člověk neviděl na vlastní oči, považoval by to za politický kýč. Fotografie německých a tureckých fanoušků, jak po semifinále na mistrovství Evropy slaví společně, jsou až příliš hezké. Příliš hezké, aby mohly být pravdivé.

Ale podobné výjevy byly skutečně k vidění: V hamburském metru mladík v triku tureckého týmu a s černo-červeno-žlutými pruhy na tváři. Na ulici mladá turecká žena s kočárkem a dalším miminkem ještě v břiše, která si německou vlajku uvázala kolem hlavy jako šátek – a stejně jako její němečtí sousedé jásala „Finále!“. A další mladý Turek, který svým německým spoluobčanům při nahodilém setkání na hlavním nádraží s úsměvem sdělil: „Vyhráli Němci.“ Trochu bezmocné, ale dojemné blahopřání.

Všichni ti lidé existují. Nejsou výtvorem médií – a zároveň jím přece jen jsou. Pokud totiž velmi emocionální a žhavě diskutované semifinále v Basileji něco ukázalo, pak je to tahle jen zdánlivě banální skutečnost: Jakým způsobem se členové společnosti k sobě chovají a jakým způsobem řeší vzájemné napětí a konflikty, záleží hlavně na tom, jaké chování média a společenská elita definují jako „žádoucí“.

Způsob, jakým noviny, politici a sportovní funkcionáři souboj Německa s Tureckem podali, může platit za vzorový příklad vydařené komunikace mezi „těmi nahoře“ a „těmi na ulici“. A tak by se jednoduché fotbalové utkání mohlo stát vzorem práce nejen…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 55 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].