0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Kultura2. 12. 20073 minuty

Zuřivá, úděsná životnost

Na novém vydání čtrnácti povídek Edgara Allana Poea (1809–1849) by nebylo nic zvláštního.

  • Autor: Respekt
• Autor: Respekt
Autor fotografie: Archiv • Autor: Respekt
Autor fotografie: Archiv
Autor fotografie: Archiv • Autor: Respekt
↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Na novém vydání čtrnácti povídek Edgara Allana Poea (1809–1849) by nebylo nic zvláštního. Překlady textů amerického prozaika tu vycházejí už od poloviny 19. století a tyhle navíc čerpají z tak klasické látky, jakou jsou příběhy Jáma a kyvadlo, Zlatý brouk, Zrádné srdce či Zánik domu Usherů. Nebýt ovšem temné kresby lodi ztrácející se v gigantickém mořském víru, jež na titulní straně knihy Pád do Maelströmu a jiné povídky vykukuje z otvoru vyříznutého do šedého přebalu.

Autorem ilustrace a dalších desítek vložených kreseb je totiž Alén Diviš (1900–1956). Až po více než padesáti letech je tak zveřejněné dílo, na kterém pracoval krátce před smrtí.

Tisíceré démonské oči

Tvorbu a životní osudy polozapomenutého výtvarníka předloni představila Galerie Rudolfinum v retrospektivě, kterou připravili Tomáš PospiszylVandou Skálovou. Pro připomenutí: Alén Diviš ve 30. letech tvořil v Paříži, po vypuknutí války seděl půl roku ve francouzském vězení kvůli nesmyslnému obvinění ze špionáže, do roku 1947 žil v newyorské emigraci, poslední léta prožil v Praze pod nadvládou bolševika. Byl to přehlížený solitér, jehož díla uznávali jen blízcí přátelé a jehož práce veřejnost prakticky vůbec neznala. O to víc překvapily při svém pozdním zveřejnění.

Ukázaly totiž originálního autora vymykajícího se všem zdejším proudům,…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc