Kultura•14. 7. 2007•8 minut
Expozice pro tři miliony
Adolf Hitler byl doslova posedlý uměním. Bezmezně ho miloval a klidně by na něj věnoval větší částky než na zbrojení, kdyby to bylo Německo schopné unést.
![Fotografie: Autory sterilizovat a obrazy prodat Švýcarům – návštěvníci výstavy Entartete Kunst před Beckmannovým plátnem. foto isifa image service
</p>
<p>
Pro jedny umění, pro jiné hrbatí idioti – stránky průvodce expozicí. foto isifa image service](https://respekt.mgwdata.net/e47847/2009/03/20744050_2007-1315-vobr-24AR292007.jpg)
Adolf Hitler byl doslova posedlý uměním. Bezmezně ho miloval a klidně by na něj věnoval větší částky než na zbrojení, kdyby to bylo Německo schopné unést. Zatímco spojenecká invazní plavidla mířila k normandským plážím, hovořil celou noc s přáteli o problémech divadla, opery, filmu, literatury a výtvarného umění. A když krátce nato britské bombardéry začaly rovnat se zemí berlínské ulice, prohlásil, že pro plánovanou přestavbu města je beztak zapotřebí strhnout 80 tisíc domů.
Na Frederiku Spottsovi, autorovi publikace Hitler a síla estetiky, jejíž překlad nyní vyšel v nakladatelství Epocha, je znát, že ať člověk chce nebo nechce, Hitlerova vášeň pro umění ho přinejmenším ohromí. A neméně fascinující je i Hitlerova nenávist. Tento týden uběhne sedmdesát let od chvíle, kdy na jeho popud došlo k jednomu z největších obrazoboreckých tažení v dějinách – konečnému zúčtování se „zvrhlou“ modernou.
Problém bude v sítnici
Hitler nebyl první, kdo o dílech modernistů hovořil jako o tvorbě degenerovaných osobností. Už v roce 1893 vyšla v Německu kniha maďarského rodáka Maxe Nordaua Degenerace, v níž byli impresionisté vylíčeni jako oběti poruch nervového systému a oční sítnice. Nordau navrhl, aby byli izolováni v léčebnách nebo věznicích. A to nešlo o žádného hlupáka, ale o místopředsedu mezinárodní Sionistické organizace, blízkého přítele duchovního otce Státu Izrael…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu