0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Jednatřicítka1. 4. 20072 minuty

Tunel desetiletí

Toho jara před deseti lety se zrodil bez nadsázky symbol českého tunelářství.

Fotografie: Obálka 14/1997 - Autor: Pavel Reisenauer • Autor: Respekt
Fotografie: Obálka 14/1997 - Autor: Pavel Reisenauer
Fotografie: Obálka 14/1997 - Autor: Pavel Reisenauer • Autor: Respekt

Toho jara před deseti lety se zrodil bez nadsázky symbol českého tunelářství. Způsob uloupení peněz z CS Fondů přitom nebyla žádná složitá finta – více než miliarda a čtvrt se z fondů ztratila výměnou za bezcenné akcie Drůbeže Příšovice a následným převedením peněz na konta do zahraničí.

Tomuto gigantickému podvodu se přitom dalo zabránit, nebýt nečinnosti státních úředníků. „Máme sice zákon proti praní špinavých peněz, ale Kočárníkovi úředníci neumějí využít všechny jeho možnosti,“ psal tehdy Respekt. „Jedině tak si lze vysvětlit nečinnost finančně-analytického odboru ministerstva financí v případě ztráty více než jedné miliardy korun z CS Fondů. Odbor, jehož úkolem je analyzovat a případně zastavit podezřelé finanční operace, totiž o převodu jedné miliardy tří set milionů z majetku CS Fondů do zahraničí věděl, a přesto nijak nezasáhl.“

Od počátku bylo zřejmé, že za podvodem stojí lidé z Motoinvestu a že peníze zmizely do zahraničí přes firmy, které byly s Motoinvestem personálně propojeny. Policie kauzu vyšetřovala, ale beznaděj z toho, že se nedaří dostat před soud hlavní aktéry, se táhla celých deset let. Případ uzavřel pražský vrchní soud letos v únoru, ale za miliardovou machinaci poslal do vězení jen „malé ryby“.

„Velké ryby“, tedy hlavní a skuteční organizátoři podvodu, šéfové Motoinvestu Pavel Tykač a Jan Dienstl, zůstávají…

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc