0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Domov22. 1. 20053 minuty

Připomeňme si

Na začátku očkovací sezóny proti chřipce loni na podzim se hlavní hygienik a náměstek ministryně zdravotnictví Michael Vít ukázal jako správný reklamní agent. S doktorskou vážností smíchal hrozbu pandemie nového nebezpečného viru chřipky s možností nechat se očkovat proti běžné sezónní chřipce. I když spolu obě věci nesouvisí, dalo se čekat, že se lidé do ordinací jen pohrnou. To je přání hygieniků i výrobců vakcín – roste proočkovanost, stejně jako zisky firem.

Zprávy hygienika Víta v médiích vypadaly zhruba následovně: Hrozí nám světová pandemie dosud neznámého viru. Onemocní miliony lidí, pro některé to bude možná smrtelná událost. Proti viru zatím neexistuje účinná vakcína, tak chceme co nejvíc lidí očkovat aspoň běžným antivirotikem. Na výtku, že spojuje nespojitelné a lidi zbytečně straší, reagoval Michael Vít vysvětlením, že chce zvýšit zdejší počet očkovaných na evropský průměr 22 % populace (oproti našim 7 %). Prostá slova o výhodách sezónního očkování by prý na lidi nezabrala, proto je opepří pandemií. „Náš občan ne vždy dá na doporučení,“ vysvětlil Vít.

A zabralo to. Například pražská očkovací stanice už na podzim registrovala vyšší zájem lidí o očkování. „To víte, když hlavní hygienik řekne, blíží se pandemie, je to báječná reklama,“ řekla tehdy Hana Homolová ze zmíněné očkovací stanice. Skutečnost však předčila její očekávání. Zatímco předloni stanice očkovala 621 lidí, loni (od podzimu do konce roku) zhruba o třetinu…

Reklama

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc