0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst
Ekonomika9. 1. 20056 minut

Německá brzda proti tirákům

Bezplatné prohánění se těžkých kamionů po 12 tisících kilometrů německých dálnic letos prvního ledna definitivně skončilo. Německo spustilo od Nového roku zatím nejmodernější systém automatického vybírání dálničního mýta na světě a podle ministra hospodářství Wolfganga Clementa se technologie stane „německým exportním hitem“. List Financial Times píše, že předběžný zájem o ni projevila Velká Británie, Finsko, Čína a Česká republika. Západní sousedé každopádně ukazují jednu možnost, jak čelit jednomu z nepříjemných důsledků vstupu do Evropské unie – totiž prudkému nárůstu kamionů na tuzemských silnicích.

Astronaut
Fotografie: Zaplatili v Německu a za pár let je čeká mýto u nás. Foto Ludvík Hradilek
Autor: Respekt
Fotografie: Zaplatili v Německu a za pár let je čeká mýto u nás. Foto Ludvík Hradilek
Fotografie: Zaplatili v Německu a za pár let je čeká mýto u nás. Foto Ludvík Hradilek Autor: Respekt

Bezplatné prohánění se těžkých kamionů po 12 tisících kilometrů německých dálnic letos prvního ledna definitivně skončilo. Německo spustilo od Nového roku zatím nejmodernější systém automatického vybírání dálničního mýta na světě a podle ministra hospodářství Wolfganga Clementa se technologie stane „německým exportním hitem“. List Financial Times píše, že předběžný zájem o ni projevila Velká Británie, Finsko, Čína a Česká republika. Západní sousedé každopádně ukazují jednu možnost, jak čelit jednomu z nepříjemných důsledků vstupu do Evropské unie – totiž prudkému nárůstu kamionů na tuzemských silnicích.

↓ INZERCE

Kdo škodí, platí víc

Německý systém vznikal dlouho a v obtížných porodních bolestech. Po svém spuštění však vypadá impozantně: velká část kamionů má v kabině instalovaný přístroj, tzv. palubní jednotku, která prostřednictvím satelitní navigace neustále sleduje polohu auta. Pokud tirák vjede do placeného dálničního úseku, přístroj zaznamená přesně jeho vjezd i výjezd. A přes síť, kterou používají mobilní telefony, posílá do ústředí zprávu, kolik má vlastník kamionu zaplatit. Na rozdíl od druhé možnosti elektronického mýta – mikrovlnného systému fungujícího například v Rakousku – není třeba instalovat u každého výjezdu a nájezdu drahé rámy, které registrují automobily a počítají ujeté kilometry. V Německu navíc pouhým přeprogramováním mohou systém…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc