0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Scéna27. 3. 20054 minuty

Co se děje ve světě

Ve snímku režiséra Jörga Kalta Crash Test Dummies, který otevřel letošní přehlídku rakouského filmu Diagonale ve Štýrském Hradci, se projevuje nové směřování místní kinematografie. Nezaměstnaný muž dostane práci v supermarketu. Jako detektiv musí stále sedět před dvanácti monitory a sledovat, jestli někdo nekrade. Jednou k němu přijde na kontrolu šéf a říká: „Kamera číslo 12 snímá zadní část garáže. Tam jezdí v noci párečky a dělají tam, však víš co. Dvanáctku nahrávej, ty kazety mi pak dáš. Dobře se prodávají jako porno.“ Nebývalá věc. Ředitel, jinak pátrající po každé ukradené bramboře, nabádá zaměstnance k černotě. Je přísný, ale zároveň směšný. Současný rakouský film se snaží posloužit dvěma pánům: tradičnímu sociálnímu realismu a nově příchozímu – smíchu. Většina producentů se totiž odmítá spokojit s návštěvností klesající obvykle na několik desítek tisíc diváků a zkouší na diváky nové finty.

Fotografie: Recept na rakouský film: trochu sociální sonda a trochu kabaret. (Noví hrdinové ve snímku Crash Test Dummies.)Foto Diagonale. AT • Autor: Respekt
Fotografie: Recept na rakouský film: trochu sociální sonda a trochu kabaret. (Noví hrdinové ve snímku Crash Test Dummies.)Foto Diagonale. AT • Autor: Respekt

Ve snímku režiséra Jörga Kalta Crash Test Dummies, který otevřel letošní přehlídku rakouského filmu Diagonale ve Štýrském Hradci, se projevuje nové směřování místní kinematografie. Nezaměstnaný muž dostane práci v supermarketu. Jako detektiv musí stále sedět před dvanácti monitory a sledovat, jestli někdo nekrade. Jednou k němu přijde na kontrolu šéf a říká: „Kamera číslo 12 snímá zadní část garáže. Tam jezdí v noci párečky a dělají tam, však víš co. Dvanáctku nahrávej, ty kazety mi pak dáš. Dobře se prodávají jako porno.“ Nebývalá věc. Ředitel, jinak pátrající po každé ukradené bramboře, nabádá zaměstnance k černotě. Je přísný, ale zároveň směšný. Současný rakouský film se snaží posloužit dvěma pánům: tradičnímu sociálnímu realismu a nově příchozímu – smíchu. Většina producentů se totiž odmítá spokojit s návštěvností klesající obvykle na několik desítek tisíc diváků a zkouší na diváky nové finty. Ve stejném filmu si dva chudí Rumuni přijedou přivydělat do Vídně, ale okradou je, a další hrdinka, paní Martha Holubová, se živí jako pokusný králík při crash testech pro automobilky. Jsou to málo úspěšní, spíš legrační, hloupí, přehnaní lidé. Noví hrdinové se pohybují na hraně mezi sociální přesností a karikaturou a stávají se novými hrdiny rakouského filmu. Rakouská kina zabydluje žánr na pomezí sociálního dramatu a kabaretního filmu.

I nejambicióznější rakouský film sezóny …

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc