0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Diskuse12. 3. 20056 minut

O původu holocaustu

Fotografie: Peklo je pryč. Teď jde o to ho nezapomenout – a pochopit. (Osvobození Osvětimy 27. ledna 1945.) Foto USHMM • Autor: Respekt
Fotografie: Peklo je pryč. Teď jde o to ho nezapomenout – a pochopit. (Osvobození Osvětimy 27. ledna 1945.) Foto USHMM
Fotografie: Peklo je pryč. Teď jde o to ho nezapomenout – a pochopit. (Osvobození Osvětimy 27. ledna 1945.) Foto USHMM • Autor: Respekt

Historik Petr Placák reaguje článkem Nacismus není minulost (Respekt č. 8/2005) na můj komentář Osvětim dnes (Respekt č. 5/2005). Souhlasí přitom s mou tezí, že nacismus a holocaust je třeba považovat za „jedinečný fenomén“. Vadí mu ale, že v následujících řádcích pak prý nacismus představuji spíš „jako ,klasický‘ zločinný režim a holocaust jako ,tradiční genocidu‘, kterou de facto nic neodlišuje od jiných ,systematických‘ masových vraždění a plenění…“. Proti tomu se Placák bouří – a vůbec se mu nedivím.

Problém je v tom, že jsem o holocaustu jako „tradiční genocidě“ nenapsal ani slovo. Pouze jsem konstatoval, že se sice už od války pateticky říká a píše, že Osvětim se už „nesmí opakovat“, ale na lidské schopnosti páchat na svých bližních kvůli jejich národnosti či vyznání neuvěřitelné ukrutnosti zkušenost holocaustu bohužel nic nezměnila. Můj oponent tedy polemizuje s něčím, co mi sám vložil do úst. Předkládá svůj výklad šoa, s nímž se dá místy souhlasit a místy nikoli, ale vlastně si můj text vzal jenom jako odrazový můstek. Nechme to však protentokrát stranou, důležitější je téma samo.

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Dvě strany mince

Stručně shrnuto, Petr Placák vysvětluje nacismus a holocaust jako…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc