Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Nenašli jste, co hledáte?

Napište na [email protected]

Kultura

Větrné mlýny vracejí úder

Říká se, že americké filmy začínají od konce. Známe jej předem a tvoří jen pozadí, na kterém divák sleduje, jak sympatický hrdina překonává nástrahy osudu. Dvojnásob to pak platí o žánru „film o filmu“, který se už i u nás stává stabilní součástí filmového marketingu. Většinou se z něj dozvíme, jaká švanda byla natáčet zrovna tenhle film, jak jsou všichni rádi, že to dobře dopadlo, a ať na něj určitě zajdeme do kina. Do české distribuce ale právě přišel snímek, kde je všechno jinak: dokumentární film o vzniku předposledního filmu režiséra Terryho Gilliama prostupuje vědomí toho, že nakonec vše skončilo špatně.

Fotografie: Točí filmy o hrdinech, kteří jsou stejní snílci jako on. Foto Cinemart • Autor: Respekt
Fotografie: Točí filmy o hrdinech, kteří jsou stejní snílci jako on. Foto Cinemart • Autor: Respekt

Říká se, že americké filmy začínají od konce. Známe jej předem a tvoří jen pozadí, na kterém divák sleduje, jak sympatický hrdina překonává nástrahy osudu. Dvojnásob to pak platí o žánru „film o filmu“, který se už i u nás stává stabilní součástí filmového marketingu. Většinou se z něj dozvíme, jaká švanda byla natáčet zrovna tenhle film, jak jsou všichni rádi, že to dobře dopadlo, a ať na něj určitě zajdeme do kina. Do české distribuce ale právě přišel snímek, kde je všechno jinak: dokumentární film o vzniku předposledního filmu režiséra Terryho Gilliama prostupuje vědomí toho, že nakonec vše skončilo špatně.

Nevypínejte kameru

Ztracen v La Mancha Keitha Fultona a Louise Pepeho je film o zmařeném úsilí, ztracených ambicích a jednom zajímavém, ale nerealizovaném projektu. Jeho tragickým hrdinou je Terry Gilliam, rodák z Minneapolis, který se na konci 60. let proslavil jako člen anglické humoristické skupiny Monty Pythonův létající cirkus a později si vybudoval pověst jednoho z mála režisérů tvořících v Hollywoodu ryze osobní velkorozpočtové filmy. O projektu zfilmování Cervantesova Dona Quijota prý začal seriózně uvažovat už na počátku devadesátých let a následovaly dva neúspěšné pokusy začít s natáčením. Až v září roku 2000 se celý štáb sešel v Kastilii potřetí, tentokrát s garantovaným rozpočtem 32 milionů dolarů od evropských mecenášů. Gilliam doufal, že starý…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 42 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].