0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Kultura22. 11. 20036 minut

Příjemný den v Brescii

Letecká soutěž v italské Brescii v září 1909 nepatří k světodějným událostem, jaké bývají předmětem zkoumání v historických monografiích. První etapa vývoje evropské aviatiky vyvrcholila o čtvrt roku dřív, když Louis Blériot přeletěl kanál La Manche, a necelý měsíc před Brescií se s velkým ohlasem konaly první letecké závody na evropském kontinentu ve francouzské Remeši. Italové přišli pozdě a navíc zaostávali i ve vývoji letadel. Pro uspořádání letecké přehlídky se radnice v Brescii rozhodla hlavně proto, že mezinárodním automobilovým závodům, které městu už pár let zajišťovaly proslulost, vyvstala nebezpečná konkurence v Miláně a Bologni. Nová atrakce skutečně přilákala do třetího největšího severoitalského města davy zvědavců, význačné průkopníky aviatiky, řadu kulturních celebrit a dokonce samotného italského krále, který přihlížel závěrečnému předávání cen. Bezmála po století by však sotva stála za připomenutí, kdyby se v hledišti čirou náhodou nevyskytli tři bezvýznamní mladíci z Čech, z nichž jeden o svém zážitku sepsal článek, který vyšel v pražském listu Bohemie o tři neděle později. Šlo nejen o první reportáž o létání v němčině, ale také o první publikovaný text Franze Kafky.

mobrazek_1736.jpeg • Autor: Respekt
mobrazek_1736.jpeg • Autor: Respekt
Fotografie: Bezstarostná la belle époque právě kulminovala a svět věřil v technický pokrok (Brescia, 1909). Foto: Profimedia.cz / Corbis • Autor: Respekt
Fotografie: Bezstarostná la belle époque právě kulminovala a svět věřil v technický pokrok (Brescia, 1909). Foto: Profimedia.cz / Corbis • Autor: Respekt
↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Letecká soutěž v italské Brescii v září 1909 nepatří k světodějným událostem, jaké bývají předmětem zkoumání v historických monografiích. První etapa vývoje evropské aviatiky vyvrcholila o čtvrt roku dřív, když Louis Blériot přeletěl kanál La Manche, a necelý měsíc před Brescií se s velkým ohlasem konaly první letecké závody na evropském kontinentu ve francouzské Remeši. Italové přišli pozdě a navíc zaostávali i ve vývoji letadel. Pro uspořádání letecké přehlídky se radnice v Brescii rozhodla hlavně proto, že mezinárodním automobilovým závodům, které městu už pár let zajišťovaly proslulost, vyvstala nebezpečná konkurence v Miláně a Bologni. Nová atrakce skutečně přilákala do třetího největšího severoitalského města davy zvědavců, význačné průkopníky aviatiky, řadu kulturních celebrit a dokonce samotného italského krále, který přihlížel závěrečnému předávání cen. Bezmála po století by však sotva stála za připomenutí, kdyby se v hledišti čirou náhodou nevyskytli tři bezvýznamní mladíci z Čech, z nichž jeden o svém zážitku sepsal článek, který vyšel v pražském listu Bohemie o tři neděle později. Šlo nejen o první reportáž o létání v němčině, ale také o první publikovaný text Franze Kafky. Právě tato skutečnost podnítila amerického germanistu Petera Demetze, který se narodil v Praze rok a půl před Kafkovou smrtí, k podrobnému vylíčení celé události v knize 1909: Aeroplány nad Bresciou, jež v českém…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc