0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Ekonomika4. 8. 20026 minut

Nejsem handlíř,

V letech 1990 až 1992 byl českým ministrem průmyslu a podílel se mimo jiné na úspěšné privatizaci Škody Mladá Boleslav do rukou německého Volkswagenu. V roce 1992 založil poradenskou firmu, od roku 1997 zastupuje skandinávské fondy Procuritas. Ty přivedl do několika českých podniků - například Fezko Strakonice či Tonak Nový Jičín, které restrukturalizoval. Většinu života strávil Jan Vrba (65) v průmyslových - především textilních - podnicích, listopad jej zastihl jako ekonomického náměstka na ministerstvu průmyslu.

Za vaší éry se úspěšně privatizovala mladoboleslavská Škoda, všechny cementárny či otrokovický Barum. Proč se totéž nepovedlo následně i u dalších podniků?

Protože se šlo českou cestou privatizace. To byl totální omyl Klause. Revoluce přišla v době, kdy náš průmysl byl dvacet let pozadu, a aby poskočil dopředu, potřeboval peníze. Také nás musel někdo dostat na trh. A když je ten trh už rozdělen mezi několik velkých hráčů, tak pokud s některým nejdete, tak nemáte šanci. O těch penězích nemluvě. Ale zahraniční investoři nebyli v oblibě. Například ještě za naší vlády proběhlo výběrové řízení na prodej Škody Plzeň. Vyhrál německý Siemens. My jsme pak ale jako vláda končili, nastoupil Klaus a ten rozhodl, že se Škodovka prodá Soudkovi.

V problémech se potácí i Zetor, tam jste sám v polovině devadesátých let radil při privatizaci. Stát do jeho záchrany investoval přes 6 miliard korun, a teď ho prodal za 310 milionů slovenské HTC Group.…

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc