0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Domov16. 9. 20018 minut

Nuly sedláka Fencla

Ministr zemědělství Jan Fencl o sobě tvrdí, že je obyčejný sedlák. Když mu „vybydou“ nějaké peníze, koupí za ně půdu - tak to prý dělají sedláci od pradávna a on se chová stejně. Je v tom ale drobný háček. Všechnu svou půdu získal Jan Fencl v posledních letech od Pozemkového fondu, který mu coby ministrovi zemědělství už tři roky podléhá. Ze státního zdroje přibylo do ministrova majetku i jedenáct hektarů půdy, skrze kterou povede silniční obchvat kolem Hodonína. „Sedlák“ Fencl si tak od svých podřízených levně opatřil pozemky, jejichž cena může už brzy vylétnout na desetinásobek.

Hospodář v zóně

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

V roce 1997 schválili hodonínští radní územní plán, který měl vyřešit tíživou dopravní situaci v centru města. Na periferii Hodonína je hraniční přechod se Slovenskem a kamionová doprava mění střed Hodonína v neobyvatelnou zónu. Obchvat mine město z jihovýchodu a kolem něj vyroste i průmyslová zóna s pohraničními překladišti. V lednu 1998 koupil Jan Fencl za osm set tisíc korun restituční nároky a o osmnáct měsíců později za ně získal - už jako ministr - od Pozemkového fondu první část, přes sedm hektarů půdy, skrze niž povede obchvat. Třicetimetrový koridor pro samotnou silnici si ponechal stát. Mimochodem na Ředitelství silnic a dálnic nezají podle tiskového mluvčího Pavla Švába žádný obdobný případ, že by úřady prodaly státní pozemek, přes nějž má vést silnice. „Dokonce se prodávat nesmí, pokud by se na nich podle projektu měla něco stavět,“ říká…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc