Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Ekonomika, Politika

Mlha nad Tatrou

Kopřivnická automobilka Tatra, vlajková loď vládního programu na záchranu průmyslu, měla původně už loni patřit zahraničnímu investorovi. Proč nepatří? Pro ministra financí Jiřího Rusnoka je viník zřejmý. Jak řekl v minulém Respektu, může za to „ta podivná firma Odien“, nástupce Revitalizační agentury, která má prodej na starosti. Případ je složitější, nicméně i lidé z Odienu neoficiálně připouštějí svůj díl viny: do čela Tatry vybrali špatného ředitele, a dnes ho nedokážou odvolat. Automobilku se nepodaří prodat dříve než v srpnu.

Osm pater úředníků

V Tatře už neuspělo tolik zachránců, až podnik vypadá jako zakletý. V roce 1993 majitelé - osm privatizačních fondů - povolali tým Američana Geralda Greenwalda, který vzkřísil Chrysler. Po půl roce ho odvolali se zdůvodněním, že v podniku nic nezlepšil a „řídí ho faxy z New Yorku“. V roce 1996 akcie Tatry koupila Škoda Plzeň, jejíž šéf Lubomír Soudek tehdy platil za vzor českého manažera; v Tatře však selhal stejně jako ve Škodě. Koncem roku 1999 přišla se záchranným kruhem Zemanova vláda. Stát koupil od akcionářů většinový podíl za 200 milionů a Konsolidační banka půjčila Tatře dalších 400 milionů na provoz. Loni v létě jí pak odpustila dluhy ve výši 4,1 miliardy (šlo o úvěry vykoupené od Komerční banky, včetně úroků) výměnou za akcie. „Když se v podniku provede restrukturalizace, tak se s ním dají udělat velké věci,“ řekl tehdy náměstek Revitalizační agentury Miroslav Zámečník. Loni v dubnu…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 31 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].