0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Ekonomika20. 5. 20015 minut

Mlha nad Tatrou

Kopřivnická automobilka Tatra, vlajková loď vládního programu na záchranu průmyslu, měla původně už loni patřit zahraničnímu investorovi. Proč nepatří? Pro ministra financí Jiřího Rusnoka je viník zřejmý. Jak řekl v minulém Respektu, může za to „ta podivná firma Odien“, nástupce Revitalizační agentury, která má prodej na starosti. Případ je složitější, nicméně i lidé z Odienu neoficiálně připouštějí svůj díl viny: do čela Tatry vybrali špatného ředitele, a dnes ho nedokážou odvolat. Automobilku se nepodaří prodat dříve než v srpnu.

Osm pater úředníků

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

V Tatře už neuspělo tolik zachránců, až podnik vypadá jako zakletý. V roce 1993 majitelé - osm privatizačních fondů - povolali tým Američana Geralda Greenwalda, který vzkřísil Chrysler. Po půl roce ho odvolali se zdůvodněním, že v podniku nic nezlepšil a „řídí ho faxy z New Yorku“. V roce 1996 akcie Tatry koupila Škoda Plzeň, jejíž šéf Lubomír Soudek tehdy platil za vzor českého manažera; v Tatře však selhal stejně jako ve Škodě. Koncem roku 1999 přišla se záchranným kruhem Zemanova vláda. Stát koupil od akcionářů většinový podíl za 200 milionů a Konsolidační banka půjčila Tatře dalších 400 milionů na provoz. Loni v létě jí pak odpustila dluhy ve výši 4,1 miliardy (šlo o úvěry vykoupené od Komerční banky, včetně úroků) výměnou za akcie. „Když se v podniku provede restrukturalizace, tak se s ním dají udělat velké věci,“ řekl tehdy náměstek Revitalizační agentury Miroslav Zámečník. Loni v dubnu…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc