0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Ekonomika22. 4. 20014 minuty

Dnes umíme lépe počítat,

V prosinci 1999 ho akcionáři povolali, aby Škodu Plzeň vytáhl z úpadku, do nějž se dostala v éře generálního ředitele Lubomíra Soudka. Dnes vykazuje Martin Roman udivující úspěchy. Plzeňské továrny skončily po letech v zisku (loni 65 milionů, předloni ztráta 4 miliardy). V loňském roce vyhrály největší zakázky v historii: opravu lokomotiv pro Rusko a stavbu elektrárny v Turecku. Škodu opustila třetina z 12 tisíc zaměstnanců; na ústředí zbylo 29 lidí z 500. Dva velké provozy - tabákové stroje a generátory - odkoupili britští investoři. Martinu Romanovi je 32 let, předtím řídil desetkrát menší podnik na výrobu vzduchotechniky Janka Radotín.

Trochu všemu

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Slavný americký finančník Warren Buffett investuje jen do podniků, jejichž zboží sám používá nebo jim aspoň rozumí. Vy rozumíte všemu, co se v 15 továrnách Škody vyrábí?

Jsem právník a ekonom. Takže do hloubky nerozumím ničemu a trochu všemu. Neumím udělat technický nákres, ale umím zákazníkovi vysvětlit, proč si má koupit naše zboží, a ne třeba od Siemense.

Umíte vysvětlit, proč má Temelín potíže s vaší turbínou?

To je zapeklitá otázka. Temelínská turbína byla dodána v roce 1991 a byla na ni záruka dvanáct měsíců. Ležela ladem více než osm let. Umíte si asi představit, že kdybyste nechal osm let v garáži sebelepší auto, asi ho nenastartujete, ani kdyby to byl mercedes. Turbína je kvalitní stroj, byť prototyp. Při rozjezdu má potíže každá elektrárna - v Temelíně jsou jen…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc