0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Domov5. 3. 20005 minut

Tma přede mnou i za mnou

Svištět si to v nočních hodinách padesátkou po městě se zdá poslanci Zdeňku Koudelkovi (ČSSD) zřejmě nudné. V únoru, kdy parlament začal projednávat nový silniční zákon, totiž vyrukoval s nápadem, že by se do něj mohla zahrnout i jedna „česká specialita“ známá od éry Masaryka až po léta sedmdesátá. Tehdy se totiž smělo jezdit v noci v obcích devadesátikilometrovou rychlostí. Koudelka je však obezřetnější - navrhuje zvýšit noční rychlost „jen“ na sedmdesátku. Nejsilnějším argumentem je mu přitom „pocit“, že na nočních ulicích moc chodců neběhá a že „stejně nikdo předepsanou rychlost ve skutečnosti nedodržuje.“

Bude to bezpečné?

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Na dálnicích by pak Koudelka rád viděl uznanou rychlost sto šedesát kilometrů v hodině i za bílého dne. K tomu už si přisadil své i jeho stranický kolega a ministr dopravy Antonín Peltrám. „Nechal bych tady nejraději jako v Německu těch 130 doporučených, a jestli se chce někdo z řidičů zabít, je to jeho riziko,“ poznamenal nedávno pro televizi Nova. Přitom jen za loňský rok se tady kvůli nepřiměřené rychlosti stalo 34 300 nehod, při nichž zahynulo 513 lidí. Statistiky ukazují, že od října 1997, kdy začala v obcích platit „padesátka“, klesl počet smrtelných nehod zaviněných rychlou jízdou řidičů až o dvacet procent. Jinými slovy: bylo zachráněno 154 životů. Loni a předloni také v obcích zahynulo pod koly aut nejméně chodců za celou éru 90. let. Poslance Koudelku nic z toho nepřesvědčuje. "O tom vím, ale nechápu, proč by…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc