0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Zahraničí9. 5. 19995 minut

Kampaň v americkém stylu

Týden před volbami v Izraeli (první kolo proběhne v pondělí 17. května) se volební kampaň již rozjela naplno a soupeři si sundali rukavičky. Izrael má před sebou několikeré existenční rozhodnutí: Jak vyzní konečný statut palestinské samosprávy? Bude rozdělen Jeruzalém? Je možný územní kompromis na Golanských výšinách? Bude Izrael moderní demokracií, nebo dá zelenou „chomejnizaci“? Nicméně právě letošní kampaň je více než kdy dříve amerikanizovaná, k čemuž značně přispívají američtí specialisté Arthur Finkelstein a James Carville. Kampaň je tedy personální a výše zmíněnými kardinálními otázkami se zabývá pouze povrchně, na úrovni hesel. To platí především o kampani dvou hlavních stran, Likudu a Strany práce, a jejich lídrů, Benjamina (Bibiho) Netanjahua a Ehuda Baraka, soutěžících v přímé volbě o premiérské křeslo.

Voják, nebo silák

Reklama

Kampaň Baraka a Strany práce, vedená Jamesem Carvillem, přítelem Billa Clintona a zavilým antikonzervativcem, zdůrazňuje Barakovy kvality profesionální, ale i lidské (pravdomluvnost, odpovědnost, věrohodnost). Na televizních obrazovkách vidíme snímky Baraka při osvobození rukojmích z uneseného letadla v ugandském Entebbe a jako generála s největším počtem vyznamenání v izraelské historii. Divák, lépe řečeno volič, z toho má vyrozumět, že Barak bude nekompromisně bojovat proti teroru a bránit izraelské bezpečnostní zájmy.Finkelstein prezentuje Netanjahua jako „silného lídra“, který se neskloní před mezinárodním tlakem…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc