Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Komentáře

Kdo vyhrál a kdo prohrál stávku na dráze

Kdo vyhrál a kdo prohrál stávku na dráze

Železničářská show pro zbytek republiky skončila smírem

Patnáct dnů trval spor o nové tarify režijních jízdenek mezi Odborovým sdružením železničářů na straně jedné a vedením Českých drah a ministerstvem dopravy na straně druhé. V pátek 26.listopadu, tři dny před ohlášenou stávkou, tedy v době, kdy v kompromis už věřil málokdo, železničáři svoji hrozbu odvolali. Nabízí se tedy několik otázek: Byl daný spor skutečně tak závažný, že jím museli být „otravováni“ normální občané? Proč se aktéři sporu nedohodli již dříve a proč udělali kompromis až v hodině dvanácté? Kdo nakonec vlastně vyhrál?

Spor o jedno procento

Ministr dopravy Jan Stráský podepsal nový tarif jízdních výhod pro pracovníky Českých drah a jejich rodinné příslušníky v pátek 12.listopadu. Tomuto kroku předcházela rozsáhlá konzultační jednání s vedením dráhy a odboráři. Přesto na ministrovo rozhodnutí reagovalo Odborové sdružení železničářů, které sdružuje téměř sto tisíc pracovníků, vyhlášením výstražné pětihodinové stávky na 29.listopad.Podle Stráského návrhu měli mít rodinní příslušníci v budoucnu dvě možnosti: buď zaplatit pět set korun a jezdit celý rok zdarma, nebo sto korun a platit poloviční jízdné. Zaměstnanci měli mít volnou jízdenku za roční poplatek sto korun. Ministr toto opatření nepovažoval za velký zásah do sociálních jistot. Podle jeho slov "celý spor spočíval v jednom procentu průměrného měsíčního platu železničáře…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 20 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].