Ani nahý, ani oblečený
Znojmo je poklidné město s hezkým historickým centrem, působí dojmem, že v něm život plyne beze spěchu. Jeho na pohled vlídnou atmosféru počátkem letošního února poněkud narušila aféra: v Domě umění byly na výstavě obrazů a děl pražských výtvarníků Michala Machata a Martina Velíška některé obrazy zahaleny.

Znojmo je poklidné město s hezkým historickým centrem, působí dojmem, že v něm život plyne beze spěchu. Jeho na pohled vlídnou atmosféru počátkem letošního února poněkud narušila aféra: v Domě umění byly na výstavě obrazů a děl pražských výtvarníků Michala Machata a Martina Velíška některé obrazy zahaleny.
Co přivezou, to prodávám
Podle Mladé fronty Dnes ze 3.února 1992 „výstava vyvolává ostré protesty občanů; církevní hodnostáři chystají demonstraci“.


Zajímalo nás, zda se ve Znojmě volně prodávají časopisy s erotickou tematikou. Prodávají. Ve stáncích nám na dotaz, zda měli nějaké problémy s prodejem erotických časopisů, zda jim někdo zakazoval je prodávat či veřejně vystavovat, prodavači odpověděli, že žádné takové potíže neměli. Starší prodavač ve stánku pár desítek metrů od expozice Jihomoravského muzea reagoval překvapeně: „Proč? Distribuuje se to, tak to prodávám…“
Výstava sama vypadá zajímavě: přes několik obrazů je přehozena jakási rouška (kterou každý návštěvník samozřejmě nadzvedne, aby se podíval, co pod ní je), ostatní jsou volně přístupné. Velký nápis hlásá: Přístupno od osmnácti let. Zakryté obrazy působí podivně odpuzujícím a zároveň přitažlivým dojmem: ani oblečená-ani nahá. Zvláštní zážitek. O to víc, že pod rouškou nacházíme zhruba totéž co na ostatních obrazech.O pornografii v žádném případě nejde. Na většině obrazů je jedna nebo víc nahých figur, z hlediska běžného…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu
Mohlo by vás zajímat
Každé varhany mají svou osobnost
Katedrála svatého Víta se po sto letech dočkala nového hudebního nástroje. Zdejší varhany v ničem nepřipomínají hudební nástroj, jaký najdeme na kůru typického českého kostela. Ten zpravidla tvoří několik dřevěných skříní umístěných vedle sebe, nástroj „levitující“ ve svatém Vítu má ale kovové píšťaly obnažené a spojené do jedné řady, jejíž konce jsou připevněné přímo ke stěnám chrámu. Čelo varhan, které návštěvník vidí odspoda, pak svým tvarem připomíná jakousi obří Panovu flétnu ve tvaru motýla. Nástroj je po mnoha odkladech konečně hotový a právě probíhá jeho ladění.









