Les Wexner, majitel společnosti Victoria‘s Secret obchodující se spodním prádlem, si každý rok bere na měsíc dovolenou. Během ní cestuje po světě a hledá u jiných společností nápady, které by jeho firma mohla převzít. Jeho oděvní skupina Limited Brands hledá v mezích zákona inspiraci u řady firem, od leteckých společností až po výrobce spotřebního zboží. Wexner zastává filozofii, že napodobování ve světě obchodu je nanejvýš chvályhodné.
To zní skoro kacířsky. Politici i nesčetné profesní ceny vyzdvihují důležitost inovací pro hospodářský růst. Firmy mají na vybranou: inovovat, nebo zemřít. Napodobitelé jsou automaticky zápornými hrdiny: „Firma, která je první … má příležitost vyrábět nejčastěji a na nejvíce žádaných trzích,“ prohlašuje šéf společnosti Burkett & Randle ve filmovém thrilleru Dvojí hra (2009) s Julií Robertsovou v hlavní roli. Firma v něm náležitě zvítězí nad svým obchodním sokem, který se snaží okopírovat jejich přípravek, jenž údajně dokáže léčit plešatost.
Ve skutečném světě se však společnosti vzájemně kopírují – ke svému velkému úspěchu. Vezměme si třeba iPod: nebyl to první digitální přehrávač hudby, iPhone nebyl první chytrý telefon, ani iPad nebyl první tablet. Společnost Apple pouze napodobila produkty jiných výrobců, jenže jim dala mnohem přitažlivější obal. Farmaceutický průmysl tvoří dva tábory – inovátoři a imitátoři. Někteří…
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.
Odemkněte si článek zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.
Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].