Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Společnost

Jančurovy žluté vlaky pojedou i do Brna. Časem možná každou hodinu

Opakuje se scénář jako před pěti lety na lince do Ostravy, kde stát původně rychlíkovou dopravu dotoval

Konec monopolu Českých drah. RegioJet je tady.
RegioJet • Autor: Milan Jaroš

Po letech dohadů se od prosince otvírá konkurence na železniční trati mezi Prahou a Brnem. Firma Regiojet Radima Jančury si vymohla tři spoje denně a za rok chce jezdit každou hodinu. Část spojů pojede až do Bratislavy. Tři žluté vlaky denně jsou výsledkem boje mezi Jančurou a Českými drahami, které se snažily zachovat všechny spoje pro sebe, ale prohrály. Mimo jiné kvůli tomu, že Regiojet nepožaduje na svoje linky žádné státní dotace.

Tři Jančurovy spoje se již dají najít v novém celostátním jízdním řádu, který platí od neděle 11. prosince. Hlavní boj se týkal populárních ranních spojů z Brna do Prahy. Žluté vlaky pojedou z Brna v 6:09 a 7:09, třetí spoj jede v 17:09. Z Prahy bude Regiojet jezdit v 7:19, 15:19 a 17:19. Cesta potrvá stejně jako u Českých drah dvě a půl hodiny a také cena má být podobná jako u státních vlaků, tedy kolem 200 korun.

Reklama
Reklama

Dva ze tří spojů pojedou až do Bratislavy, třetí zamíří přes Břeclav a Hodonín do Starého Města u Uherského Hradiště. “Za rok bychom rádi jezdili každou hodinu, od rána do večera. Záleží ale na tom, jestli stát zruší dotované linky Českých drah,” prohlašuje Radim Jančura.

Opakuje se tak stejný scénář jako před pěti lety na lince do Ostravy, kde stát původně rychlíkovou dopravu dotoval, ale po vstupu soukromé konkurence klesly dotace i ceny, naopak přibylo vlaků i cestujících. Linka z Prahy do Brna je nyní v pojetí ministerstva dopravy součástí dlouhé trasy Děčín - Praha - Brno - Břeclav, za kterou České dráhy podle Jančury ročně od státu inkasují dotaci kolem 400 milionů korun.

Jančura nabízí, že provoz vezme kompletně na sebe bez dotací - a že na spoji mezi dvěma největšími městy nakonec vydělá díky kombinaci nižších nákladů a většího počtu cestujících.

Radim Jančura ohlásil, že kvůli státním podvodům odchází z důležité slovenské železniční trasy – ale stát nakonec ustoupil

Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.

Jiří Nádoba

redaktor, fokus

nadoba_g6mmo
Přečtěte si více článků od tohoto autora/autorky. Napsal/a jich celkem 565
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte