Borůvkový dortík za 82 korun. Láhev limonády značky Francis Hartidge‘s Celebrated Original Cola za 75 korun. Ne mléko, ale nemléko, dvě deci za 65 korun. Na mlýnku Nord beans a Rebelbean a mamacoffee. Tyhle a podobné lahůdky jsou nenápadní nositelé procesu, který právě nabírá tempo na náměstí Jiřího z Poděbrad v Praze. Sociální vědy jej nazývají gentrifikace a všimne si ho každý, kdo tudy prochází, nebo si tu třeba chce něco koupit – všechno je tu o něco dražší než o pár ulic dál. Dobře oblečení lidé, které tu člověk potká, ovšem vypadají, že si to umějí vychutnat.
Postup gentrifikace je podrobně popsán a probíhá následovně: určitá oblast ve vnitřním městě je „objevena“. Dojde k přílivu nových obyvatel z vyšších příjmových skupin, než je obyvatelstvo původní. Jako první přichází hipster, tedy student, umělec, objevitel zapomenutých městských zákoutí. Za ním yuppie, young urban professional, dobře placený mladý manažer, podnikatel, expert. Změní se sociální a fyzické prostředí v místě. Dojde k obnově bytového fondu a zvýšení cen bydlení. Nastává postupné odstěhování starých obyvatel a jejich výměna za nové. Náměstí Jiřího z Poděbrad může v těchto dnech sloužit jako učebnice a Růžena Stachová jako průvodkyně.
Jiřák-Hipstřák
Je jí sedmdesát pět, na Vinohrady se přistěhovala v roce 1966 do bytu, kde žil její muž, fotograf Jiří Stach, se svou maminkou. Od té doby bydlela celá rodina v…
Tento článek je v plném znění dostupný členům klubu Respektu.
Odemkněte si všech 31 článků vydání zakoupením předplatného s členstvím v Klubu Respektu. Pokud jste již člen/ka, přihlaste se. Jestliže máte aktivní předplatné bez členství v klubu, napište nám žádost o rozšíření předplatného (+50 Kč měsíčně) na [email protected].
Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].