S režisérem Jurajem Lehotským o Slepých láskách
Na vaše dotazy odpovídal režisér, dokumentarista i scénárista Juraj Lehotský.
Juraj Lehotský
Juraj Lehotský (1975, Bratislava) vystudoval Střední uměleckoprůmyslovou školu v Bratislavě se zaměřením na fotografii (1994) a režii dokumentárního filmu na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě (2000). Režíruje dokumentární snímky, videoklipy, reklamní spoty a charitativní reklamní kampaně.
Z jeho tvorby jsou známy snímky Tichý svet Jožka Baláža (1995), Budeme mať výkony, budeme mať diplomy (1996), Pohreb je vlastne premiéra (1997), Nechcené deti (1998), Dvojičky (1999), Nevedel som, že ťa budem mať tak rád (2000), Rozhovor (2001) a zanedlouho bude mít premiéru jeho nový film Slepé lásky.
(On-line rozhovor je hodinový, je tedy časově ohraničen, proto výběr dotazů a také rozsah odpovědí je na odpovídajícím. Rozhovory podléhají pravidlům diskusního fóra uvedeným v obchodních podmínkách.)
:35VeronikaPane režisére, co vám dala škola, co život? Může se člověk bez jiného než základního vzdělání stát dobrým, ne, vynikajícím dokumentaristou?11:06Juraj LehotskýMyslím si že každý z nás ma akési predpoklady už v sebe a škola je hlavne prostriedok kde ste veľakrát donútený urobiť veci do ktorých sa vám moc nechce. Napríklad také písanie scenára v dokumentárnom filme. Neskôr si uvedomíte ako je to potrebné a dôležité. Možno aj vďaka tomu robím filmy blízke hraného filmu. Škola možno nie je až tak dôležitá ako človek ktorý vás učí, vedie a máte k nemu dôveru a úctu. Je fajn keď ste sám sebou plný originality, nápadov a chuti priniesť iný pohľad…ale škola vás možno v začiatkoch stráži aby ste nezlenivel.:23Katka S.Jistě se vás na to ptali již mnohokrát,ale jak se vám pracovalo s nevidomými herci?11:08Juraj LehotskýPresne tak, táto otázka už padla. Práca s nimi bola novou zaujímavou skúsenosťou. Možno tým že nevidia dokázali byť mnohokrát bezprostrední, prirodzení… dokázali žiť pred kamerou tak ako v živote. Zároveň bolo úžasné ako ich filmovanie a práca so mnou bavila. Bol to taký zvláštny paradox, práca na filme ich zaujímala, bavila a zároveň som si kládol otázku: …ale veď oni ten film neuvidia. Nakoniec film videli. V kinosále na slovenskej premiere film prežili svojim „pohľadom“ cez počuté. Vytvorila sa im asi mozaika pocitov, fantázie a spomienok.:29předplatitelkaKde berete náměty na své filmy? Co vás na dokumentaristice baví? Zažil jste někdy lásku která byla „slepá“? :-)11:10Juraj LehotskýMňa vždy zaujíma pracovať na téme kde poznávam iné životy… zaujíma ma spoznávať, odkrývať iný život. Vždy sa to snažím robiť cez príbeh… niekedy úsmevný niekedy možno vážnejší. Či som zažil slepú lásku? Ja som zažil rôzne lásky, skôr kratšie a nebolo ich veľa. Ale dnes je to také asi najideálnejšie. Narodil sa mi syn a prežívam peknú, ďalšiu úroveň života.:24Kryštof R.Můžete porovnat slovenskou a českou současnou dokumentární tvorbu? Odlišují se v něčem výrazně, nebo máme stále společná témata? Jsou na současné produkci znát nějaké další kulturní, společenské, časové a jiné vlivy? Kde jste zaznamenal největší ohlas na Váš poslední film? Děkuji za odpovědi.11:17Juraj LehotskýMám rád českých dokumentaristov. Páčia sa mi filmy Mira Janeka, Heleny Třeštíkovej, Filipa Remundu a iných. Je sympatické že každý má iný štýl, robí filmy originálne a veľmi dobre.
…Najväčší ohlas a najsilnejšie reakcie publika boli v Cannes. Pred cestou do Cannes sme vedeli, že ideme na najväčší svetový festival, dívali sme sa však na situáciu realisticky, že film na tak veľkom festivale nemusí byť stredobodom a skôr prejde skromnou nenápadnou cestou. Po našej projekcii som bol veľmi potešení akým úprimným nekonečným potleskom bol film ocenený. Neskôr nasledovali dobré recenzie v známych svetových filmových časopisoch. Tešil som sa že film si obľúbil aj zahraničný divák. Z toho sa veľmi teším.:44Tereze N.Gratuluji k vašemu úspěchu v Cannes. Přijedete představit svůj film osobně i do Čech?10:58Juraj LehotskýĎakujem. Česká kinopremiera je 3.9. a v nasledujúce dni beží film v Pražských kinách a následne v celej Čekej republike. Teším sa, prídem film osobne uviesť do Prahy.:48A. OkuněvováNakolik Vás ovlivnilo dětství v umělecké rodině, nakolik pak studium režie, jak velké procento předpokladů a schopností považujete za zděděné? Svazuje Vás někdy vaše výchova nebo je naopak základem z něhož při své tvorbě čerpáte?11:27Juraj LehotskýMôj otec je muzikant, stará mama bola baletná majstriňa, starí otec napoli herec, napoli baťov pilot. Takže sú tu umelecké základy. Ja som rád že som si kráčal svojou cestou. Naši ma do ničoho nenútili. Rád som fotografoval a nesôr som objavil film. Myslím že je dobré keď človek nájde sám niečo, čo robí rád a zároveň to dáva niečo aj ostatným… Na štúdium réžie mám dobré spomienky, učil ma výborný režisér a pedagóg Dušan Hanák. Veľa mi dal.:25Petr KolářO týmu, který pracoval na Slepých láskách se psalo, že byl skvěle sehraný, že to byla dobrá parta. Budete s těmito lidmi pracovat i na dalším projektu? V čem spočívala ta sehranost? Jaký přístup ke svým spolupracovníkům volíte? Dokážete se i pořádně rozčílit? Co vás dokáže při vaší práci naštvat?11:38Juraj LehotskýJe pravda že som spolupracoval so skvelými ľudmi. Sú to nielen ľudia ktorí vedia svoju prácu robiť dobre, ale sú to zároveň moji dobrí priatelia. Myslím že toto je podstatný základ. Každý z nás bol veľmi dôslední, nikto nebral tento film tak že si ho odrobí a beží do niečoho iného. Nakoniec som rád že to dobre dopadlo a každý pocítil určitý pocit že to malo zmysel…Rád by som spolupracoval s týmito ľudmi aj ďalej. Myslím, že aj oni sa tešia na spoluprácu.:40Janka B.Čo bude vašou dalšou témou?11:46Juraj LehotskýĎalšia téma sa ešte rodí. S istotou viem že sa budem pokúšať spoznať ďalší zaujímavý život… možno dušu človeka. Nehnevajte sa ale nebudem prezrádzať ešte sa to rodí a je priskoro o tom hovoriť.:46Fr. PavlištaJste mladý člověk - kdy je mladý věk dokumentaristovi ku škodě, kdy ku prospěchu? Ovlivňuje vaši práci na dokumentech zkušenost z práce na reklamách a naopak - dají se některé techniky použít při tvorbě reklamy? Oddělujete zcela tyto práce, nebo vám nedělá problém plynule přejít od jednoho k druhému?11:47Juraj LehotskýMyslím že mladosť je dobrá na to, že túžite veci robiť inak. Dobre je keď zostanete mladým. Možno je dobre byť večne nespokojný a túžiť robiť veci lepšie. Vždi som oceňoval ľudí ktorí si udržali nápaditý tvorivý elán až do smrti… Reklama je trochu iný svet ako film. Mám ju tak isto rád pokial je vtipne, nápadite vymyslená. Veľakrát sa musíte s tým potrápiť ako to sklbiť aby ste robili obe veci dobre… Ide hlavne o čas. Keď sa robí film treba byť uplne v tom a nerozptilovať sa reklamou. Inokedy keď je trochu čas, reklama je vďačný spôsob na roztyl… zmenu… možnosť oddýchnuť si. Myslím si že práca na reklame nijako neovplivňuje film. Film je prvoradý:16Lukáš KmínekCo pro vás dokument znamená? Jaké funkce by podle vás měl plnit? čeho je třeba se při tvorbě dokumentu vyvarovat? Mění se podle vás význam dokumentu v čase? Který z vašich snímků považujete za nejzdařilejší? Proč? Děkuji a přeji mnoho zdaru.11:59Juraj LehotskýDokument mám rád, lebo je to zaujímavý spôsob ako rozprávať príbehy. Spôsob inšpirovať sa skutočnými životmi, hľadanie výnimočných ľudí z ktorých vznikajú neherecké ikony je pre mňa najväčšou krásou… Myslím že Slepé lásky si momentálne cením najviac… predsa len je to môj prvý celovečerný film.:29Marta GregušováChodíte do kina? Jaké filmy máte nejraději? Který film jste viděl naposledy, který byste doporučil vidět?12:30Juraj LehotskýObčas… Naposledy som videl film Útek do divočiny. Mám pár obľubených filmov, Almodovarov Hovor s ňou, Život je krásny s Benignim, Kaurismakiho Muž bez minulosti… myslím že ich je ešte zopár.:26Marta G.Je něco, co se do filmu Slepé lásky nevešlo, co byste nyní dodatečně vložil? Vyzněl film podle vašich představ? Fotil jste i vy při natáčení?12:37Juraj LehotskýNevošlo sa tam toho skutočne veľa, možno celý ďalší film. Povedali sme si v tomto prípade,že menej je viac. Materiálu zostalo veľa a príbehy mojich hrdinov by som mohol nakrúcať donekonečna, stále je čo nakrúcať… vyvýjajú sa stále zaujímavo, ale musel som si raz poveďať hotovo. Film bol dlhší časozberný proces a oplatilo sa čakať… Moja pôvodná predstava bola vysnívaná idea, ktorú som nenachádzal. Túžil som nájsť nevidomé dievča, ktoré žije kdesi na periférii mesta, žije v socialne zlých podmienkach, je svojim spôsobom krásna, cestuje každý deň do práce vlakom a túži sa zaľúbiť. Túži nájsť lásku. Takúto ženu som nenašiel. Našiel som však iných ľudí ktorý hľadajú lásku… každý inak. Moje pôvodné túžby sa naplnili iným spôsobom cez iných ľudí…:06Karel ChalupaJak se díváte na současný fenomém mobilním telefonů díky kterým bude brzy moci „dokument“ natočit téměř každý? Jaký je váš vztah k moderním technologiích?12:56Juraj LehotskýMylím si že je doba kedy skutočne môže točiť každý. Je však podstatne čo točím, čo chcem povedať a možno ako to chcem povedať. Ja som študoval ešte v období keď sme točili na filmovú surovinu a mali sme určité obmedzenia a to nás viedlo k tomu, aby sme premýšlali nad tým čo točiť a ako to natočiť. Keď som nakrúcal film v duchu som sa modlil aby mi ešte nevibehol material … aby som to tam dostal. Možno tá zvláštna energia nervozity prinášala dobré jedinečné filmové momenty.
Dnes sa môže stať že filmári točia a točia a potom zistia že toho majú hodiny ale zároveň tam nič nie je.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].