Slogan „přidáváme, přidáváme“ není pravdivý, spor o peníze se bude brzy opakovat
S ekonomem Danielem Münichem o tom, jak dopadla stávka škol, a co čeká učitele dál
Hlavní ekonomický expert ODS Jan Skopeček nedávno v České televizi prohlásil, že rozpočet na české školství vzrostl během deseti let z 138 miliard na 265 miliard a označil to za neuvěřitelné tempo. Má pravdu?
Napřed si ověřme, jestli jsou ta čísla správně… Pro rok 2013 máme číslo 122 miliard bez evropských fondů a letos 255 miliard. Takže ano, jde zhruba o dvojnásobné zvýšení nominální hodnoty.
Je to neuvěřitelné tempo?


Asi jak pro koho. Z mého pohledu je deset let strašně dlouhá doba. Za tu dobu nominálně velmi narostly i další relevantní veličiny – nominální HDP, inflace, nominální mzdy v ekonomice… A hlavně Česko bylo až do roku 2017 na úplném dně OECD i Evropské unie, pokud jde o školské výdaje v poměru k hrubému domácímu produktu. Teprve v letech 2017–2021 jsme se dostali na průměr těchto zemí. Jan Skopeček si asi neuvědomil, že český školský rozpočet byl před deseti lety výdajově na dně. Nemyslím si, že chce, abychom se tam opět rychle vrátili. Tedy ano, zdá se to za dekádu jako obrovský nárůst, ale kompenzovalo to nejen nominální růsty ekonomiky, ale i obrovskou ztrátu, kterou jsme až do roku 2019 měli.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu