Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura

James Bond zachraňuje svět i kina

Nový film s agentem 007 by mohl být první pandemický megahit

Daniel Craig v roli Jamese Bonda a Léa Seydoux jako jeho milá Madeleine Swann)
Daniel Craig v roli Jamese Bonda a Léa Seydoux jako jeho milá Madeleine Swann)

Čekalo se to od Tenetu Christophera Nolana a pak možná od Wonder Woman 1984, ale nakonec se to nejspíš povedlo až Jamesi Bondovi. Kinaři uplynulý rok a půl vyhlíželi netrpělivě film, který by se stal událostí a přitáhl by doposud notně váhající diváky zpět do sálů. A čísla návštěvnosti nejnovější bondovky Není čas zemřít na mezinárodních trzích po prvním víkendu od premiéry naznačují, že by z něj mohl být první pandemický filmový megahit.

Dvacátý pátý film s agentem 007 měl mít premiéru v dubnu 2020. Rok a půl byla odkládaná kvůli pandemii, jež zásadně poznamenala návštěvnost. Buď byly sály uzavřeny, nebo se diváci báli a byli limitováni řadou opatření. Producenti a distributoři nechtěli drahý film s rozpočtem 250 milionů dolarů pustit do kin s nejistou návštěvností nebo na on-line platformy s rizikem, že se jim náklady nevrátí, případně snímek unikne - a řada diváků, kteří by si koupili lístek do kina, jej uvidí ilegálně on-line.

Nyní podle nich přišel ten správný čas – a film Není čas zemřít, který uzavírá éru Daniela Craiga coby Jamese Bonda, za první víkend od premiéry celosvětově utržil 119 milionů dolarů. Distributor byl přitom ve svých odhadech opatrnější a byl by spokojen s 90 miliony dolarů. Bond se tak stal prvním filmem uvedeným během pandemie, který překonal hranici sta milionů dolarů.

Důležité přitom je, že se mu to podařilo bez tržeb z USA (premiéra 8. října) a Číny, kde bude mít snímek teprve premiéru na konci měsíce. Hollywoodské velkofilmy jsou přitom na Číně, nejlidnatějším světovém trhu, v posledních letech do velké míry závislé. Dvojnásob poté, co byla dlouhé měsíce zavřená americká kina a čínské tržby mohly rozhodovat o tom, jestli film uspěje, nebo propadne.

Nejlépe se Bondovi – nepřekvapivě vzhledem k tomu, že jde původně o anglický kulturní vývoz – dařilo ve Velké Británii a Irsku. V tamních kinech vydělal 25 milionů dolarů, tedy téměř čtvrtinu z celkových tržeb. Tržby jsou dvojnásob příznivé, protože zatím se pohybují na úrovni tržeb předchozích bondovek Spectre (123 milionů dolarů) a Skyfall (109 milionů dolarů) za první víkend. V Česku za víkend film vidělo 126 tisíc lidí, čímž sesadil doposud vedoucího Zátopka (111 tisíc diváků/víkend) a stal se tak prozatím nejvíce navštěvovaným filmem v českých kinech.

Oddalování premiéry Není čas zemřít se stalo napůl terčem cynických vtipů a napůl lakmusovým papírkem toho, jak si kina a distribuce v pandemii stojí, jak uvažují distributoři a producenti o filmech, které mají připravené k uvedení. Jestli mají důvěru v kina, nebo naopak vidí budoucnost v hybridním uvedení kina-on-line, případně jen na internetu. I u Bonda se spekulovalo, že producenti údajně zvažovali uvedení on-line. Ti to ale odmítají, podle nich Bond vždy směroval na velké plátno.

Otázka nicméně je, zda by se tento scénář změnil bez plošného očkování, které začíná pomalu vracet věci do normálu. Diváckému zájmu pomohlo kromě vakcinace i to, že se distributor dobře trefil do nálady. Potenciální diváci ještě nebyli otrávení z věčných odkladů, naopak se podařilo postupně vybudovat a stupňovat očekávání hlavně ve spojení s faktem, že jde o poslední film Daniela Craiga a uzavření jedné éry. Což v kombinaci se značkou Bond a nabídkou dalších filmů v kinech udělalo z Bonda pro řadu diváků, kteří chodí do kina jednou dvakrát do roka, snímek, který stojí za to.

Bondova čísla potvrzují lehký optimismus spojený s návratem diváků do kin, který podtrhlo 90 milionů dolarů na tržbách za tři dny v severoamerických kinech pro pokračování komiksového filmu Venom 2: Carnage přichází. Už v polovině září optimismus vyjádřilo i rozhodnutí společnosti Disney, že uvede všechny své filmy – mezi nimi animovaný Encanto nebo remake muzikálu West Side Story – do konce roku nejdříve v kinech a teprve potom na své platformě Disney+.  Tento krok potvrzuje mimo jiné to, že jedna z největších zábavních společností s kiny nadále počítá jako s klíčovým odrazovým můstkem pro život filmu.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].