Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Agenda

Malajsijský boeing nemusel zmizet

Případ letu MH370 provázelo selhání dispečerů. V běžném provozu by během několika minut byla zalarmovaná letecká společnost a k podezřelému letadlu by vylétly stíhací letouny.

Další z mnoha pokusů. (Pátrací akce v Indickém oceánu) • Autor: Profimedia.cz
Další z mnoha pokusů. (Pátrací akce v Indickém oceánu) • Autor: Profimedia.cz

„Nade vší pochybnost,“ odpověděl malajsijský premiér Nadžíb Razak na otázku, jak moc si je jistý. Právě oznámil, že letadlo linky MH370 se zřítil do jižního Indického oceánu. Odvolal se na dosud neznáme nová satelitní data o průběhu letu. Odpovídá to i nejpravděpodobnějším scénářům.  

Poslední zprávy z pátrání po zmizelém letu MH370 navíc hlásí, že záchranné týmy znovu spatřily možné trosky pohřešovaného letadla, právě v prostoru, o kterém Razak hovořil. Možná ani tentokrát to není správná stopa, ale můžeme pokládat za velmi pravděpodobné, že právě tam leží vyřešení záhady, nad kterou dumá skoro celý svět.

Média se soustředí takřka bezvýhradně na pátrací akci. Je to do jisté míry pochopitelné, protože je fascinující. Svým rozsahem nemá v dějinách obdoby: ať už mluvíme o nasazené kapacitě, nebo o velikosti prohledávaného území. Desítky lodí a letadel hledají sedmdesátimetrový stroj na území o velikosti Austrálie. Vezmeme-li doslova rčení o jehle v kupce sena, po jednoduchém přepočtu zjistíme, že hledají obyčejnou jehlu v kupce velké jako Plzeňský kraj.

Je to ale trochu škoda, protože to, co se dělo na zemi od 1:22, kdy letadlo přestalo komunikovat, do zhruba 3:00, kdy začala pátrací akce, je neméně překvapivé a fascinující. Nekontrolovatelné letadlo s 239 lidmi na palubě, které se na první pohled chovalo podezřele, se prohnalo nad husté obydleným územím na hranicích Malajsie, Thajska a Indonésie – a na zemi se nedělo nic.

titulka kindle • Autor: Respekt
titulka kindle • Autor: Respekt

Naprosto selhali civilní dispečeři, jistě malajsijští a nejspíše i vietnamští. V běžném provozu – tedy v takovém, kde se předpisy dodržují a sousední státy spolu bez problémů komunikují – by během několika minut byla zalarmovaná letecká společnost, které letadlo patří, a během dalších pár minut by k podezřelému letadlu vylétly stíhací letouny. Co tedy dělali těch osmdesát minut, než zavolali Malaysia Airlines, že jejich letadlo je neznámo kde? A co dělali malajsijští vojenští radaristé, kteří sice od civilních kolegů nedostali hlášku, ale jak se ukázalo později, podezřelá neznámá tečka jim na monitorech celou hodinu blikala, než se – mluvíme o tečce plné lidí – vydala na cestu, zakončenou podle všeho pádem do moře? To se, doufejme, dozvíme v příštích týdnech.

Podrobnosti o případu ztraceného malajsijského boeingu najdete v článku aktuálního Respektu 13/2014.

Jak vidíme z mapy datového oddělení iHNed.cz, doba velkých leteckých katastrof je pryč. Přesto se i dnes může stát něco naprosto nepochopitelného. Největším nebezpečím současného dopravního létání je tedy možná – ukolébání pocitem bezpečí.

Zdroj: Aviation Safety Network. Otevřít mapu přes celou obrazovku.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].