Co by se na Nově nechytlo
Česká televize narazila s novými formáty, které by byly problematické i pro komerční kanály.
Měl to být triumf nové programové ředitelky České televize Kateřiny Fričové: televize veřejné služby nasadila na počátku roku do vysílání několik nových formátů. Před čtrnácti dny však zkušená televizní profesionálka, jež na Kavčí hory přešla z Primy, zaznamenala první prohru. Pod tlakem veřejnosti a vědecké obce pozastavila pořad Detektor - seriál, který předkládal divákům kromě ezoterických a mystických témat s vážnou tváří i docela bláznivé konspirační teorie.
Pořad společnosti VAC Petra Vachlera ale není jedinou z letošních programových novinek, které budí rozpaky. Je mezi nimi i comeback Zuzany Bubílkové s politickou satirou na úrovni restauračního zařízení čtvrté cenové skupiny Co týden vzal nebo talk show Café X, kam si rozhlasový moderátor Luboš Xaver Veselý zve mimo jiné normalizační hvězdy a vlastní kamarády ze showbyznysu.
Hlas pro kolektivní paranoiu
Tady nejde o pár nepovedených pořadů, ale o celkový dojem, který o sobě veřejnoprávní instituce vytváří. Ve světle těchto lapsů totiž člověk snadno zapomene ocenit jiné novinky. Například nenápadnou talk show Pavlač Ester Kočičkové, která okouzluje nakažlivou spontaneitou a bezprostředností moderátorky i „hostek“, jak Kočičková nazývá ženy pozvané do pořadu.
Nebo provokativní cyklus Burianův den žen, v němž písničkář ve spolupráci s autory Českého snu Vítem Klusákem a Filipem Remundou dokazuje, že i portrétní medailonek Lucie Vondráčkové může být živým a napínavým tvarem nutícím k zamyšlení.
Právě Burianův cyklus ve srovnání s Café X ukazuje, že na Kavčích horách vládne jistá programová schizofrenie. Oba pořady běží ve stejný vysílací čas na stejném kanále jen den od sebe. Ale zatímco v úterý diváka před jedenáctou večer nenechá oddechnout nelítostná konfrontace zpovídané osobnosti s Burianovým zdravě nekorektním přístupem, ve středu může s Xaverem Veselým v klidu poklimbávat nad banálními plky stokrát provařených celebrit.
Zdálo by se, že nad několika spornými novými formáty je možné mávnout rukou. Existenci kamarádšoftů a trafik pro známé je těžké dokázat, stejně jako nadstandardní vztahy některých soukromých producentů s televizními dramaturgy.
Jisté ale je, že Vachlerův Detektor sliboval velkou kritickou odezvu už od prvních dílů, takže je s podivem, že ho vůbec někdo do vysílání zařadil.
Scenárista pořadu Jan Stehlík je přesvědčený, že za problémy stojí špatná prezentace: cyklus naznačoval, že nabízí netradiční pohledy na svět vědy. „Měli jsme to od začátku propagovat jenom jako pořad o záhadách,“ říká zapálený milovník konspiračních teorií, který by neváhal zpracovat ani taková témata, jako jsou zpochybnění přistání na Měsíci nebo alternativní verze událostí kolem 11. září.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].