středa 6. 12. 2017

Denní menu

Komentovaný výběr toho nejzajímavějšího ze světových médií od pondělí do soboty.

Přípravy na jadernou válku běží plným proudem. Nebo přinejmenším probíhají. Americký republikánský senátor Lindsey Graham navrhuje, ať Spojené státy evakuují rodiny amerických vojáků nasazených v Jižní Koreji, protože střet se prý nevyhnutelně blíží. (Americká armáda podle posledních vyjádření nemá nic takového v úmyslu.)

Severní Korea, minulý týden vypálila další raketu (tento rok už dvacátou), tentokrát mezikontinentální, údajně schopnou zasáhnout kterékoliv místo na americké pevnině. Američané a Jihokorejci odpověděli zatím největším společným vojenským cvičením.

Reklama
Reklama
Reklama

Na druhé straně od Severní Koreje už také přemýšlejí, jak se připravit na případné nejhorší. Oficiální noviny čínské provincie Ťi-lin na severovýchodě země vydaly pro své čtenáře celostránkové poučení, jak se v případě jaderného útoku chovat, píše server Quartz.

Obyvatele provincie úřady ujišťují, že žádný útok bezprostředně nehrozí, ale pak následuje řada praktických rad: chránit si dýchací cesty, hodně pít, větrat oblečení, sprchovat se, důkladně si čistit boty vodou a důkladně si čistit uši vatovými tyčinkami, například.

V těchto dnech je v Pchjongjangu na diplomatické návštěvě vysoký činovník Spojených národů (nikoliv Států, i když v americké diplomacii dřív pracoval) Jeffrey Feltman. Jeho misí je zjistit možné cesty ven ze stále se roztáčející spirály vzájemných výhrůžek.

Reklama
Reklama
Reklama
Sledujte Denní menu na Twitteru
@dennimenu

Přihlaste se k newsletteru a žádné Denní menu vám už neunikne

Budoucností parkování ve městech je: parkomat, který mění cenu podle toho, jaký je o parkovací místa kolem něj zájem. Myslí si to v americkém San Francisku, kde už takový systém zavádějí. Nějaký čas fungoval v omezeném zkušebním provozu, teď se rozšíří všude po městě. Je to americká celoměstská premiéra, alespoň mezi skutečně velkými městy, jak píše technologický server Wired.

Princip je jednoduchý - třeba před hlavní poštou je určitě větší zájem o parkování v pracovní době než například v neděli dopoledne. To je jen hypotéza (byť nejspíš pravdivá), systém bude skutečné vytížení a poptávku vypočítávat z dat samotných parkometrů - a průběžně se jí přizpůsobovat.

Reklama
Reklama
Reklama

Což má jistě i své meze a existuje tu řada omezení. Bude platit nejvyšší (osm dolarů) a nejnižší (půl dolaru) možná hodinová sazba a ceny nemohou ani divoce skákat, aby byly předvídatelné (nanejvýš o čtvrt dolaru za měsíc).

Metoda se ve zkušebním provozu v San Franciscu osvědčila.

Tweetni to

Metoda se nicméně ve zkušebním provozu podle dostupných dat v San Francisku osvědčila. Lidé kroužili po ulicích při hledání volného místa o čtyřicet procent času méně. Ubylo i aut, která parkují ve dvou řadách vedle sebe. Autobusy měly snazší život. Lidé také používali parkomaty častěji než dřív. A nakonec, i když to nebyl hlavní důvod, vybraly chytřejší parkomaty o dva miliony dolarů ročně víc než jejich obyčejní kolegové.

Zároveň nejsou řešením dopravních zácp a hustého provozu, i když v tom trochu pomohly. Placená místa tvoří jen deset procent parkovacích míst. A řada řidičů je nepoužívá, protože mají karty rezidentů, anebo prostě za parkování neplatí a doufají, že je nikdo nechytí. Jak se shodují městští plánovači, dopravní zácpy nevyřeší jinak zpoplatněné parkování, nýbrž zpoplatněná jízda po silnici.

Reklama
Reklama